שאל את הרב

קידוש לבנה

חדשות כיפה הרב אפי קיציס 11/06/06 23:16 טו בסיון התשסו

שאלה

באמירת קידוש לבנה אומרים: "ואיני יכול לנגוע בך" מה שמדבר על הלבנה עצמה אך (ללא כונה של תיחכום!) ישנה האפשרות בימינו אנו לגעת בירח (אסטרונאוטים) ולכן אולי צריך לא לקדש את הלבנה? שמעתי גם שיש עניין של עבודת כוכבים ומזלות בקשר ללבנה, אז מה צריך לעשות לקדש או לא? תודה רבה על ההתייחסות

בני

תשובה

לשואל שלום רב
אינני חושב שיש כאן בעיה אמיתית. התפילה נקבעה לפי תחושותיו הטבעיות של האדם וכאשר האדם עומד תחת כיפת השמיים ונושא מבט אל על ורואה את התחדשות הירח, תחושותיו הם של דבר גבוה ונשגב שכמה שלא ירקוד לא יוכל להגיע אליו. ולכן התפילה הזאת מבטאת נכונה את הרגשתו כשפונה לקב"ה ומבקש "כשם שאני רוקד כנגדך ואיני יכול לנגוע בך כך לא יוכלו אויבי לנגוע בי לרעה" (אכי"ר)

ולענין ע"ז, חשוב אכן להבין את כל נוסח הברכה והתפילה הזאת שכל כולה פניה לקב"ה ולא מתפללים אל הירח עצמו חס וחלילה. התורה מדריכה אותנו להתבונן סביב ולהסתכל בעולם שסביבנו ולהתפעל ולהודות לה'. כך כשאנו אוכלים משהו, וכך כשאנו רואים תופעת טבע עזה כגון ברקים רעמים או קשת, וכן הרים גדולים או הים הגדול. וגם אם אנחנו יכולים להסבירה בצורה מדעית, אנו מלאי התפעלות ומשבחים את ה'. (ואדרבא ככל שההסבר יותר מובן לנו מבחינה מדעית, התופעה יותר מופלאה בעינינו.)
וכך גם לגבי התחדשות הירח בכל חודש באופן מחזורי, אנו מתבוננים ואז פונים לה' ומשבחים אותו. ולכן אין כאן ע"ז ח"ו, אלא אדרבא אמירה ברורה שאין כאן איזה כח שמיימי עצמאי אלא הכל יצירה פלאית של הקב"ה ועל כך אנו משבחים אותו.
בברכה
אפי קיציס

כתבות נוספות