שאל את הרב

קידוש החומר- דבר תורה לסוכות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 16/10/16 09:35 יד בתשרי התשעז

שאלה

"כל כתבי הקדש מטמאין את הידים, שיר השירים וקהלת מטמאין את הידים, רבי יהודה אומר שיר השירים מטמא את הידים וקהלת מחלקת. רבי יוסי אומר קהלת אינה מטמאה את הידים ושיר השירים מחלקת. רבי שמעון אומר קהלת מקולי בית שמאי ומחומרי בית הלל . [אמר רבי שמעון בן עזאי, מקובל אני מפי שבעים ושנים זקן, ביום שהושיבו את רבי אלעזר בן עזריה בישיבה, ששיר השירים וקהלת מטמאים את הידים"] (מסכת ידים פרק ג' משנה ה').

שאלת טומאת ידיים ע"י מגילה שקולה לשאלה האם היא בכלל כתבי הקודש או לא, שכן גזרו חכמים שכתבי הקודש מטמאים את הידיים. כלומר, המחלוקת בנוגע למגילת קהלת היא – האם לכלול אותה בין כתבי הקודש או לא. ע"פ המשנה, נראה שהמפתח לישוב המחלוקת הוא בהבנת הקשר בינה לבין דרכו החינוכית של רבי אלעזר בן עזריה.

הגמרא במסכת ברכות מספרת כי באותו יום שבו קרה לרבי אלעזר בן עזריה הנס המוזכר בהגדה של פסח של הפיכת שער זקנו ללבן בהיותו בן 18 בלבד, קרא דבר נוסף – סילקו את שומר הפתח שהציב רבן גמליאל בכניסה לישיבה, וניתנה רשות חופשית להיכנס. בעקבות כך התווספו מאות ספסלים לישיבה.

רבן גמליאל החזיק בדעה כי יש להרחיק מבית המדרש אנשים בעלי צדיים שליליים, לבל ישפיעו לרעה על בית המדרש או שישתמשו בלימוד התורה לרעה. לעומת זאת, רבי אלעזר בן עזריה האמין כי יש לתת לכל אחד להוציא מן הכח אל הפועל את הצדדים הטובים הטמונים בו, אפילו אם יש בו גם צדדים שאינם טובים, עליהם יש להתגבר, ובלבד שיהיה קשור בנפשו לבית המדרש וחפץ ללמוד תורה.

אך כיצד זה קשור למגילת קהלת?

"אמר רבי יהודה בריה דרבי שמואל בר שילת משמיה דרב: בקשו חכמים לגנוז ספר קהלת מפני שדבריו סותרין זה את זה, ומפני מה לא גנזוהו, מפני שתחילתו דברי תורה וסופו דברי תורה. תחילתו דברי תורה דכתיב 'מה יתרון לאדם בכל עמלו שיעמול תחת השמש', סופו דברי תורה דכתיב 'סוף דבר הכל נשמע את הא-להים ירא ואת מצוותיו שמור כי זה כל האדם', מאי 'כי זה כל האדם', אמר ר' אלעזר: כל העולם כולו לא נברא אלא בשביל זה" (מסכת שבת ל ע"ב).

דבר זה אינו ברור. אם יש סתירות, איך זה עוזר שתחילתו וסופו דברי תורה, ואם אפשר לתרץ הסתירות, אז למה נדרש לומר כי תחילתו וסופו דברי תורה? אלא שהדברים קשורים זה לזה: יש מקום לכל הכוחות והדעות לבוא לידי ביטוי – בתנאי שהם מחוברים לתורה – אם הם אמצעי ויעד לבניין הרוחני של

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות