שאל את הרב

קידוש בבית

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 15/10/11 22:19 יז בתשרי התשעב

שאלה

שלום כבוד הרב!

ההורים שלי לא הסכימו לעשות את קידוש ליל שבת בסוכה וכמה שניסיתי לשכנע אותם, לא הצלחתי. מה גם שאני לא בטוח שסוכתי כשרה, מכיוון שאין הרבה ענפים ויש יותר שמש מצל, אז כבר העדפתי גם אני לעשות קידוש בבית.

אכלתי לחם בשיעור ממש קטן, אתאר את זה כפחות מגודל האגודל, ממש קצת לחם. בנוסף לזה אכלתי דגים, סלט ירקות ואורז. אז בגלל שאכלתי ממש קצת לחם, לא בירכתי ברכת המזון אלא ברכת מעין שלוש.

בני ביתי לא מייחסים כל כך חשיבות לאיפה הם אוכלים את הלחם, אם בבית או בסוכה, אז הם אכלו לחם. האם הייתי בכל זאת צריך לקרוא ברכת המזון ולפטור את שאר בני המשפחה בברכה? כי שמעתי שרק אחרי שאוכלים לחם בשיעור כביצה צריך לברך ברכת המזון ולכן לא בירכתי. אני רק לא יודע אם עשיתי נכון, אז אסתמך על תשובתך.

תודה מראש,

א.

תשובה

שלום וברכה

אני מבין מהשאלה כי אתה גר בבית בו אתה מנסה להתחזק ולהתקדם, וההורים לא שותפים.
כשגרים בבית זה צריך לאמץ כלל חיים שאומר שמנסים לעשות את מה שניתן, ומתקדמים כל הזמן, ומה שאי אפשר בנתיים – לא עושים, וזאת עד שבעזרת ד' תקים את הבית שלך עצמך, ושם אתה תנהג כדין וכהלכה.
אתה צודק כי אם אוכלים פרוסה זעירה של לחם לא מברכים ברכת המזון, אלא ברכת בורא נפשות (בדרך כלל אין על מה לברך ברכה מעין שלוש), ובתחום הזה נהגת נכון. אולם כמובן שאם אפשר – הדבר הטוב ביותר הוא לשים עוד כמה ענפים על הסוכה כדי שיהיה בה יותר צל, ואז לאכול בסוכה. כל זה לאור הכלל שכתבתי למעלה – מה שאפשר לעשות עושים, ומה שלא – בהמשך.


כל טוב, חג שמח ויישר כוח

כתבות נוספות