שאל את הרב

קורס מד"א לבנות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 28/02/08 22:58 כב באדר א'

שאלה

באולפנה החביבה שלי קיימת מגמת רפואה ואמורים לשלוח אותנו בקרוב לעבור קורס במד"א ושנתחיל להתנדב שם.

כששאלתי על הנושא, אמרו לי שבמקרה הצורך נצטרך לעשות כל מיני דברים הכרוכים בנגיעה, כמו להנשים מישהו וכאלה במקרה חרום.

מה דעת ההלכה לגבי התנדבות שכזאת? האם כדאי מלכתחילה ללכת לשם?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום לך,

ראוי להקדים ולומר, שאני שמח על כך שאת שואלת בעניין הלכות ייחוד. שמירה על הלכות אלו אינה פשוטה כלל ועצם המודעות הינה חשובה ביותר ומקדמת את ההצלחה, ובמיוחד בדורנו. על כך קבלי את הערכתי לך.

פיקוח נפש.

התנדבות במד"א הינה מצווה חשובה מאוד - פיקוח נפש, אשר דוחה את כל מצוות התורה, למעט: גילוי עריות, שפיכות דמים ועבודה זרה. לכן, במקרה הצורך, אם מדובר באירוע שמחייב פעולה מיידית, עלייך לפעול בלא כל התחשבות במינו של החולה וזאת על מנת להציל את חייו. במקרים אחרים, אם יש אפשרות, עדיף שאדם מאותו המין של החולה יטפל בו.

הקפדה על צניעות - אין חובה להיכנס למצבים מסובכים.

בזמן הקורס: בתרגולים, יש לשמור על הפרדה בין בנים לבנות, ואם אין את ההפרדה הזאת עליך לדרוש זאת. אני מאמין שלא תהיה בעיה עם כך.
בהתנדבות עצמה: לדעתי, הבעיה היא דווקא לא במצבי החרום, אלא בשגרה. בזמן שאין אירועים ומחכים בתחנה, הבטלה עלולה לגרום לקלות ראש בין הצוות. כמו כן, לדאוג לכך שלא תגיעי למצב של ייחוד עם נהג האמבולנס, שאר הפעילים והמטופלים – אסור להשאר עם המטופל לבד.

לשמור על ההלכה ולנהוג במקצועיות.

עלייך לברר עם עצמך האם את יכולה להתנדב בלי לפגוע בעצמך. כלומר, לדרוש את ההתייחסות המתאימה משאר הצוות, ובזמנים של שיגרה למצוא כיצד לא להיגרר לקלות ראש איתם.
לאחר הבירור עם עצמך, מומלץ לדבר עם רב (אישיות תורנית) שמכיר אותך, ותבקשי לשמוע את עצותיו.

בהצלחה ויישר כח!
ירון
Bz.yaron@gmail.com

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות