שאל את הרב

קורבנות

חדשות כיפה הרב רונן לוביץ 17/05/07 00:14 כט באייר התשסז

שאלה

שלום כבוד הרב.

השאלה שלי היא מה הטעם של עבודת הקורבנות? מה תכלס הקטע לבוא ולשרוף בהמות??ועוד להיות מזה טהור? אני מרגישה שזה מן הורד הערך של הטהרה, שבשביל להיות טהור מספיק לבוא, להקריב קורבן, וזהו, אתה נקי! (אני מצטערת אם זה הולך להיות בוטה, זה פשוט מטריד אותי...)אני רוצה להבין מה ההבדל בנינו, בעבודת האלוקים שלנו לבין הפגאנים ועובדי האלילים בכל הדורות? הרי לכאורה זה אותו דבר??הרי הקב"ה לא צריך את הבהמות שאנחנו שורפים, אין לא מה לעשות עם זה, אז מסתמא שזה נועד לשנות בנו משהו, מה?למה דוקא בדרך כזו?

תודה רבה מראש, ויישר כוח על עבודת הקודש!

תשובה

רבות נכתב על נושא זה, ואציין בקצרה שלדעת הרמב"ם במורה נבוכים ה' ציווה על הקורבנות רק משום שזו היתה צורת העבודה הדתית בה היו מורגלים בימי קדם, והתורה רצתה להרגיל את עם ישראל לעבוד בדרך הדתית המוכרת לא-ל האחד במקום לאלילים בהם האמינו באותה עת. לפי שיטה זו אפשר להניח שהיה זה ברצון ה' שעבודת הקרבנות פסקה, וכאשר יבנה ביהמ"ק השלישי תהיה העובדה בו בלי קורבנות מן החי, ואפשרות זו אכן הוזכרה על ידי כמה רבנים חשובים. חשוב להדגיש שבמשנה תורה כותב הרמב"ם את כל הלכות הקורבנות, ומדבר על חידושם לעתיד לבוא.
לעומת הרמב"ם, רוב חכמי ישאל סבורים שיש לקורבנות טעמים כמוסים ועמוקים שאיננו מבינים אותם. אזכיר באופן כללי שכמה פרשנים סבורים שיש לקורבנות משמעויות סמליות עמוקות, ויש מי שסברו שהם יצרו חוויה פנימית עמוקה בנפש האדם שהקריבם שהיתה עשויה לחולל בו שינויים גדולים. כך לדוגמא מזכיר הרמב"ן שכאשר החטא היה מביא קורבן הוא היה מפנים את התובנה שמה שנעשה לקורבן היה אמור להיעשות לו על חטאו, ומתוך כך חוזר בתשובה ברצינות רבה.
מסתבר שבעולם בו אנו חיים קשה להבין את משמעות הקורבנות, אבל העובדה שהם היו נוהג דתי מקובל בכל החברות בעת העתיקה מלמדת על כך שבעולם הקדום היו לו משמעויות שונות, שכנראה כל אדם יכול היה להבין.

כל טוב
רונן לוביץ

כתבות נוספות