שאל את הרב

קהלת

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 16/11/10 09:37 ט בכסלו התשעא

שאלה

שלום לרב!

ראשית, הייתי רוצה להודות לצוות הרבנים הענק שעובד קשה בשביל היהודי הפשוט שרוצה לשמור על ההלכה במלואה.

להלן השאלה - שמעתי כל מיני תיאוריות שטוענות כי קהלת לא היה שלמה. לאנשים הטוענים כן, ישנן הוכחות לכך, כגון העובדה שכתובה בספר המילה "פרדס" שכן היא נכנסה לעברית רק לאחר ההשתלטות הפרסית. אם כן, לא יכול להיות שקהלת הוא שלמה המלך הרי שלמה חי הרבה לפני ההשתלטות הפרסית

תודה לרב!

תשובה

בס"ד
שלום רב,

מצד אחד אפשר בהחלט שכבר בתקופת שלמה נכנסו מילים מארצות רחוקות לתוך השפה העברית מפני שדווקא שלמה עסק בסחר עם ארצות רחוקות. אנו שומעים על משלחת של מלכת שבא שהגיע מארץ רחוקה לירושלים.

מצד שני גם דעת חז"ל מתאימה לאפשרות שמילים מסוימות שכתובות במגילה לא באו משלמה אלא מעורכים יותר מאוחרים של המגילה.
בברייתא בבא בתרא דף י"ד ע"ב נאמר: חזקיה וסיעתו כתבו: ישעיה, משלי, שיר השירים וקהלת.
לפי זה יש לומר ששלמה המלך אמר את הרעיונות, והספר נערך אחר כך על ידי חזקיה וסיעתו שהוסיפו מילים שלהם בחלק מהדברים.
בספר משלי נאמר בפרק כ"ה: "גם אלה משלי שלמה אשר העתיקו אנשי חזקיה מלך יהודה." ובמסורת חז"ל נוספה לכך מגילת קהלת.
דברים אלה מבארים את הפסוקים המדברים על קהלת בגוף שלישי כגון: דברי קהלת בן דוד, או בסיום "ויותר שהיה קהלת חכם" וגו' כפי שמצאנו בפירוש המיוחס לרשב"ם: שתי המקראות הללו, דברי קהלת, הבל הבלים, לא אמרן קהלת, כי אם אותו שסידר את הדברים כמות שהן.
ברוח זו נאמר שיש במגילת קהלת מילים שלא שלמה אמר אלא העורכים היותר מאוחרים – חזקיהו וסיעתו.


כתבות נוספות