שאל את הרב

קאסוטו--כפירה? /החתול אינו מכיר את בוראו

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 11/05/02 17:35 כט באייר התשסב

שאלה

לכבוד הרב שלום רב.

1.האם באור של קאסוטו נחשב כפירה?

2.אם כן, מדוע?

3.מה לגבי גורדון?

4.מה עלי לעשות בספרים כאלה הנמצאים ברשותי?

5.מה עלי לעשות בכרך אחד בו מודפס התנ"ך, ומיד לאחריו הברית החדשה?

6.בהמשך לשאלתי איפה מוזכר שהחתול אינו מכיר את בוראו, מצאתי בספר האגדה:

שאלו תלמידיו את ר' אלעזר: "מפני מה הכלב מכיר את קונו וחתול אינו מכיר את קונו?"

אמר להם: "ומה האוכל ממה שעכבר אוכל משכח, האוכל עכבר עצמו על אחת כמה וכמה"

(הור' יג)

בתודה, ובברכה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

ב"ה

ברכה ושלום,

1) לכל יהודי יש חלק בתורה, וכל יהודי "עמדו רגליו" בהר סיני, וקיבלה נשמתו את התורה. ולכן כל מיני ספרים שנתחברו במרוצת הדורות כגון קאסוטו, גורדון, ביאליק וכו' יש להם מקום בארון הספרים היהודי. הם יצרו יצירת פאר לדורם ולזמנם, וכמו כל ספר, אם הוא מקרב את האדם לבורא עולם – הרי הוא ספר חיובי וטוב, ואם הספר מרחיק את האדם מבורא עולם – הרי הוא לא טוב ולא כדאי לקוראו. בדורנו ישנם ספרי פירושים עדכניים ומודרניים המתאימים לדורנו כגון "דעת מקרא".

2) תנ"ך שהדפיסו בו את הברית החדשה יש לזורקו או לשרפו, ואסור להשהותו בבית דמא יבוא ללמוד בו ובתנ"ך עצמו הכניסו שינויים קטנים – מילה כאן ומילה שם, ועל כן אסור להחזיק את הספר הזה בבית.

3) מה שכתבת שהחתול לא מכיר את קונו מפני שאוכל העכברים, והוא מהוריות יג', עיין בהסבר של המדרש "מפני מה חתול אוכל את העכבר יותר מכל השרצים? פעם חתול ועכבר חברים היו, והלך העכבר והלשין על החתול לפני בורא עולם…" עיין בכל הסיפור המרתק הזה באוצר המדרשים (איזינשטיין) עמ' לה' דיבור המתחיל "בתחילה אמר".

בברכה,
עוזיאל

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות