שאל את הרב

צניעות

חדשות כיפה צוות ישיבת פתח תקוה 13/12/06 12:37 כב בכסלו התשסז

שאלה

שלום, ובאמת כל הכבוד על התשובות שלכם לכל אדם ואדם!!

אוקי אז ככה: אני בת 15 וחצי, ואני דתיה רגילה- לא חרדית, ולא חילונית.

ויש חולצות שהם אלגנטיות אבל ממש חשופות מקדימה, אז אני שמה גופיה כמו כל חברותיי וכמו כולם ואני חושבת שזה בסדר ותמיד חשבתי שזה בסדר! וגם ההורים שלי לא העירו לי על כך אף פעם.. אבל יום אחד דודה שלי שהיא חרדית ראתה אותי ככה, והעירה לאמא שלי על זה, ועכשיו אמא שלי כל שניה מעירה לי על הגופיה שהיא לא מספיק מכסה (ולדעתי כן) לפעמים היא ממש אוסרת עלי ללבוש אותה, ואם נגיד אני כבר לא מתייחסת להערה הזאתי אני מרגישה רע לא כי זה "חשוף" כי זה מעצבן אותי שהיא מקפידה עלי רק בגלל דודה!!!! עד עכשיו זה לא הפריע לה!! וגם לי לא ועדין לא מפריע לי זה בסדר מבחינתי! ופשוט נמאס לי כבר.. איך אסביר לאמא שלי שככה אני, ואני לא רוצה להחליף לגופיה אחרת שאני לא מרוצה ממנה.. בלי חוצפה וצעקות..?? (נ.ב. - סליחה שכתבתי הרבה...)

תשובה


שלום לך.

ראשית אני מוכרח לומר, שקריאת שאלתך עוררה בי שמחה גדולה.
הנה ילדה בת חמש עשרה וחצי בסך הכל, שמבררת את דרכה בעצמה, שיודעת מה היא רוצה ומחפשת את שטוב לה. לעיתים קרובות אנו נוטים לשכוח כי אנו צריכים לשקול את מעשינו על פי האמונות שלנו, ובמקום זה נותנים לעצמנו "לזרום". ואת לא כזו, אלא מבררת כל דבר שאת עושה. זו תכונה בוגרת ונפלאה בעיני.

לגוף העניין: בתור אנשים שמחפשים את דבר ה' במציאות, אנו מאמינים בערכים מסויימים, גבוהים, ובכך שהם יכולים להתגשם במציאות. הצורה שבה הערכים האלה יורדים אל המעשה, נקראת "הלכה".
גם לערך שעליו אנו דנים, ערך הצניעות, יש דרכים להתבטא במציאות, והלכותיו רבות. מדוע זה כך, מדוע ההתעסקות כה גדולה- משום שהתחום הזה, תחום הצניעות, הוא תחום שקל מאוד ליפול בו ואנו בתור בני אדם זקוקים בו לשמירה טובה, שלא נשפוט את כל המציאות רק לפי החלקים התחתונים שבה.

באידיאל, לאף אחד אין זכות להעיר לך על צניעות. להעיר על צניעות זו פעולה שסותרת את עצמה- להעיר פירושו לגלות, ואילו צניעות פירושה לכסות.
מצד שני, מציאות לא צנועה מאלצת אותנו להתייחס אליה, ובכאב גדול העניין היפה והסודי הזה הופך למקום דריסת רגל לרבים.

כדי שתוכלי לממש את הערך הזה, שאני רואה שהוא מאוד חשוב לך, עלייך ללמוד את הלכות צניעות, ובכך להצליח להגשים אותו במציאות. לא משום שדודה זו או אחרת אמרה כך וכך, אלא משום שאת מעוניינת להגשים את עצמך ואת ערכייך.
כך גם לא תתעמתי עם הורייך, שהרי יראו שאת בחורה רצינית המעוניינת להקפיד ולשמור, ואת תחפשי את הדרכים המתאימות לך כדי להצליח להגיע אל מציאות הצניעות השלמה.


אור וטוב,
נחום.

כתבות נוספות