שאל את הרב

צניעות בחצאית

חדשות כיפה חברים מקשיבים 04/09/06 14:00 יא באלול התשסו

שאלה

האם במחנה (של אריאל) במסולולים, כשכולם בנות, האם מותר שיראו לך את הברך?

ובכלל, מה הם גבולות הצניעות בין בנות?

תשובה

שלום וברכה,
אני מניח שהשאלה עלתה בעקבות המחנות בקיץ האחרון. אני לא מכיר את ההנחיות שניתנו במחנות אלו, ואני רוצה להדגיש שלא תראי בתשובה סתירה (אם תהיה) למה שנאמר במחנה.
בעניין זה וודאי שניתן להבדיל בין הנחיה ומנהג של יחיד, ובין הנחיה ציבורית. אני חושב שמן הראוי שתנועת הנוער, או כל סניף ושבט בפני עצמו יגדיר לחניכים איך לנהוג. דבר זה יכול להיות גם מעבר לחובה ההלכתית והמטרה בכל ליצור ´סטנדרט´ של צניעות שלא יתרופף.
כאשר אנו באים לדון בגבולות הצניעות ניתן לחלק בין שני עניינים- צניעות בפני בנים והתנהגות צנועה בכלל. גם אם אנו עומדים בפני מציאות שבה אין חשש שבן יראה את הבת, עדיין יש פן של הצניעות שנובע מדרך חיים, ואני מבין שעל יסוד ההנחה הזו שאלת את שאלתך. גם אדם שמסתובב בבית ואף אחד לא רואה אותו לא ילך ערום, ואם הוא מתנהג כך אזי וודאי שיש לו בעיה מוסרית וערכית. אני לא אומר שרף הצניעות כאשר אין בנים שווה למציאות שישנם בנים יחד עם הבנות, אך יש לשמור על רמה של צניעות תמידית.
אני לא חושב שיש בעיה הלכתית אם בת תראה את הברך של חברה שלה, אבל ללכת לטיול של יום שלם בלבוש לא צנוע זה משהו אחר, כי דבר כזה יכול לשקף אוירה של קלות ראש לא טובה.
בעניין זה אין הלכה חד משמעית שניתן להגיד שזה בסדר וזה לא, והדבר תלוי מאוד בכל בת. לכן אם ישנה הנחייה של המדריכה בעניין אז זה דבר שיכול להיות טוב, ואם לא או שמדובר בטיול שלא במסגרת מאורגנת אז יש לשקול לאור מה שהיא מרגישה בנושא (כמובן, שנשמרים כללי הצניעות הרגילים).
אני חושש שהתשובה אינה ברורה כל צרכה, ואם זה אכן כך או שיש עניין נוסף את מוזמנת בשמחה לפנות למייל או שוב לאתר.
אני מצרף לך גם קישור כללי על הלכות צניעות:

פניני הלכה על הלכות צניעות (מומלץ מאוד): http://www..yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=1830
המשך חלק ב´: http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=1831

רק טוב,
אוהד.
ohad_fix@hotmail.com

כתבות נוספות