שאל את הרב

צבא הגירוש

חדשות כיפה רבני ישיבת הר ברכה 18/01/11 12:42 יג בשבט התשעא

שאלה

שלום כבוד הרב !

אני מנפגעי גוש קטיף והאסון הזה פגע בי קשות ברבה מישורים ... אני אישית עשיתי צבא רגיל .

אחרי האסון התחלתי לחשוב מה יהיה על הילדים שישרתו ושוב יגיעו למצב דומה בעתיד, אף אחד אבל אף אחד לא יכול להבטיח שתרחיש דומה לזה לא יקרה שוב ... יהודים יגרשו יהודים, יהודים יכו יהודים, אחים יפגעו באחיהם ואחים יגורשו מאדמותיהם !

אני צריך עיצה, האם צריך להמשיך לחנך את ילדנו לשרת או שכבר לא "לדחוף" ולהוביל לכך ולנתב אותם לדרכים אחרות, בפרט שאני מחנכם לדרך של אהבת התורה ולימוד התורה ויש אותה ב"ה ...

למען האמת אני ובת זוגי כבר החלטנו שאי אפשר לסמוך יותר על הצבא ושאין מקום לילדנו בצבא כזה שאינו פועל על פי חוקי תורתנו הקדושה עם כל הצער שבדבר ... וכפי שכבר ציינתי אף אחד אבל אף אחד לא יכול להבטיח שתרחיש גוש קטיף לא יחזור על עצמו שוב .... עצם הפנייה שלי מראה שאני אולי לא שלם ולכן ארצה לשמוע את דעת התורה בנושא

מבקש עיצה והדרכה בנושא, תודה.

תשובה

שלום
המצווה לשמור על העם וליישב את הארץ היא העומדת בבסיס הכול. ממנה נובעת המצווה להתגייס לצבא וליטול חלק בשמירה על העם והארץ, וממנה נובעת המצווה להתיישב ביהודה ושומרון, וממנה נובע האיסור ליטול חלק בגירוש יהודים ובהחרבת בתיהם.

על כן כעיקרון אסור לעודד סרבנות גורפת לשרת בצבא, כי עמדה זו היא הפרה של מצווה גדולה מהתורה. אמנם האדם אינו צריך לכבוש את רגשותיו והתקוממותו, וכל זמן שבאופן אישי הוא מרגיש פגוע מהתנהלותם של הצבא ומפקדיו - רשאי הוא להשתחרר משירות במסגרת החוק. וכידוע, כמעט כל מי שרוצה להיפטר משירות מילואים מצליח....

לסיכום - המציאות מורכבת, וממילא מחייבת התייחסות מורכבת. צה"ל ומפקדיו אכן טינפו את מדיהם בחטא הגירוש, ויש לבקרם בפומבי ובחריפות, ועם זאת יש מצווה לשרת בצה"ל כדי לקיים את מצוות התורה להגן על העם והארץ.

ולהלן הרחבה ומקור התשובה מספר רביבים מאת הרב אליעזר מלמד שליט"א ועיין בספר באתר ישיבה
http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?cat=565

כתבות נוספות