שאל את הרב

צבא או שירות לאומי?

חדשות כיפה הרב רונן לוביץ 17/10/06 22:54 כה בתשרי התשסז

שאלה

שלום.

אני בחורה דתייה ואני נמצאת בהתלבטות קשה האם לשרת בצבא או לעשות שירות לאומי.

מצד אחד אני נורא רוצה ללכת לצבא אך הרבה אנשים אומרים שצבא לא תאים לבנות דתיות.

אך מצד שני ישנו חיסרון בצבא כי אני רוצה לשרת ביחידה מסומ=ימת אך מי מבטיח לי שאני אכן ישרת בה אולי ישימו אותי ביחידה אחרת ולא יתנו לי את התפקיד שאני מעוניינת בו. ואני אשאר באי ודאות עד ליום הגיוס.

אז, אני מבקשת ממך אם אתה יכול קצת להאיר את עיניי בנושא ולהראות לי את היתרונות והחסרונות בצבא כדיי שאני אגיע להחלטה בלב שלם ולא אתחרט על מעשה שאני אעשה בקרוב.

תודה!

תשובה

שלום רב,
זו אכן התלבטות קשה, ולא אוכל לחוות דעה חד משמעית, במיוחד לנוכח העובדה שאינני מכירך מקרוב.
רבנים רבים סבורים שיש להעדיף שירות לאומי בכל מקרה, וכי המסגרת הצבאית באשר היא אינה מתאימה לבנות. אחרים, ואני הקטן נמנה עימם, סבורים שאין לשלול באופן מוחלט שירות צבאי, אולם יש להעדיף שירות לאומי, כשאין נסיבות מיוחדות המצדיקות זאת, וגם במקרה שלך זו צריכה להיות לפי דעתי ברירת המחדל המועדפת.

אינני יודע באיזו יחידה את רוצה לשרת, ובאיזה מסלול של שירות לאומי תבחרי אם שתלכי לשירות לאומי. על סמך הניסיון ברצוני לייעץ לך לבדוק היטב האם השירות באותה יחידה צבאית אכן קוסם כפי שהוא נראה במבט ראשון, שכן כבר היו בנות שהגיעו ליחידה שרצו והתאכזבו. כמו כן עליך לשאול את עצמך האם את מוכנה לשרת בכל יחידה, כיוון שאין ביטחון שתקבלי את מה שאת מעוניינת בו.
עליך להשתדל לבדוק כמיטב יכולתך היכן את עשויה לשרת, באיזה מקום ואווירה? באילו דרכים תדאגי להתחזק בתורה במקביל לשירות הצבאי? בדרך כלל השירות הצבאי מהווה גורם השפעה שלילי במידה זו או אחרת מבחינה רוחנית, ונדרשת נחישות רבה ועוצמה פנימית עמוקה כדי לשמור על הרמה הדתית.

אם באפשרותך להצטרף למסגרת תורנית המשלבת שירות צבאי דוגמת המכינה הקד"צ לבנות צהלי בעין צורים, תכנית הדס במכללת לינדנבאום בי-ם או המדרשה בעין הנצי"ב, הרי זה עדיף על פני הליכה לשירות בלי כל הכנה.

כתבות נוספות