שאל את הרב

פתיחת מטריה בשבת

חדשות כיפה רבני בית הלל 24/12/12 19:39 יא בטבת התשעג

שאלה

האם יש בפתיחת מטריה בשבת איסור משום עשיית אוהל?

תשובה

שלום וברכה,

שאלת מטרייה בשבת עברה גלגולים שונים במשך הדורות, ויש מקום לדון בה מכמה צדדים שונים, ומכל מקום הכול מסכימים שיש איסור לישא מטרייה בשבת. אמנם, אם יש כאן דין אוהל או לא, באופן עקרוני יש אכן מקום לומר שזהו אוהל. ההלכה אומרת כי יש הבדל בין אדם שמרכיב שולחן או מיטה בשבת (לדוגמה), לבין אדם שעושה אוהל, וההבדל הוא שאדם שמרכיב שולחן לא מעוניין במה שמתחת לשולחן אלא בשטח שמעל לשולחן, ולכן בהרכבת שולחן אין איסור אלא אם כן אדם בונה גם את התקרה (החלק המאהיל) וגם את הדפנות (בהנחה שיש דפנות לשולחן או למיטה, כפי שהיה בימי קדם). הכלל הוא: כל דבר שמטרתו אינה להאהיל - האיסור הוא רק בבנייה גמורה של התקרה והדפנות.

אולם, אם מרכיב דבר שמטרתו היא להאהיל, יש בזה איסור גם כאשר בונה אך ורק את התקרה. על כן, אדם המרכיב מטרייה בשבת יהיה חייב משום אוהל, לכאורה, כיוון שאף שרק מרכיב את החלק המאהיל מכל מקום כוונתו היא לצל או להגן מפני הגשם, ולכן יש בזה איסור. אמנם, כל זה דווקא כשמרכיב את המטרייה בשבת, אבל לכאורה היה מקום להתיר במטרייה פתוחה מערב שבת. כמו כן בגמרא מופיע דין מיוחד של "כסא טרסקל", והחזון איש מבאר שמשמעות דין זה הינה שכל דבר שכבר מורכב ורק צריך לפתוח אותו (כמו שולחן מתקפל, או מטרייה שכל פרקיה מחוברים ולא צריך להרכיב אותה בשבת) אין בזה איסור של אוהל ויהיה מותר בשבת לפתוח את המטרייה (מעיון בספרי הפוסקים רואים בבירור שהמטריות שעסקו בהם באותם זמנים דרשו הרכבה מסוימת בשבת).

אם כן, לשאלתך, נראה שאין ממש איסור אוהל במטרייה בשבת במטריות הקיימות היום. אמנם, כאמור בתחילת דברינו, ישנו איסור לשאת מטרייה בשבת - ואפילו פתוחה מערב שבת - מפני טעם שייתכן ויש בפתיחת מטריה איסור תיקון כלי בשבת, וכן משום שייתכן והיתר נשיאת מטריה יגרום להטעיית הציבור בעניין מה שמותר ומה שאסור בדברים הדומים למטרייה, ומכאן יבואו להתיר את האסור.

יוני רוזנצוויג.


(התשובה ניתנה מהרב יוני רוזנצוויג)

רבני בית הלל משיבים על שאלות גם בפייסבוק - כנסו עכשיו - http://www.facebook.com/B.Hillel?filter=2

כתבות נוספות