שאל את הרב

פעולה בבני עקיבא על תשעה באב

חדשות כיפה הרב אפי קיציס 02/07/07 14:06 טז בתמוז התשסז

שאלה

בס"ד.

לרב שלום רב!

אני חניך בבני עקיבא, בכיתה ט' (עולה ל - י').

אני אמור להעביר פעולה לשבט שלי (שבות)בשבת. יש לי פעולה, אבל אני רוצה שהרב יבדוק אותה, יתקן ויוסיף דברים.

הפעולה (בקצרה):

שאלה פותחת:

"למה נחרבו שני בתי המקדש"?

תשובה:

"גילוי עריות, ע"ז ושפיכות דמים, ושנאת חינם".

אנו רואים ש2 בתי המקדש נחרבו בגלל מצוות שבין אדם לחברו, כלומר - אך רק בגללנו.

אם כן - למה אנחנו מתפללים לה' שיחזיר לנו את ביהמ"ק? הרי מי שהחריב הוא זה שיבנה - ולמעשה אנחנו החרבנו במעשינו, ולכן אנו צריכים להתפלל טיפה בט באב אבל יותר לנסות להתקרב אחד לשני.

למשל, אני מציע, שבמקום כל הקינות והבקשות הארוכות בט' באב, נבכה טיפה, והרב יעלה וידבר על שנאת חינם, ואני ננסה להתקרב אחד לשני ע"י מעשים (כמו ע"י משלוחי מנות לדוגמא) וזה הרבה יותר יועיל מאשר רק לבקש מה'.

אם כן, השאלה היא: למה אנו מתפללים לה' שיחזיר את ביהמ"ק בעוד שאנחנו החרבנו אותו?!

התשובה היא, שיש עוד סיבה לכך שנחרב ביהמ"ק:

כי ה' רצה.

פשוט, ככה. ה' מאס בביהמ"ק ולכן החריב אותו.

עכשיו אחרי שהבנו את זה אנו יכולים לומר: מה, ה' מואס בבית שלו?! כנראה הוא (חס ושלום) לא אוהב יותר את עמ"י ומואס בבית שבנו לו, אחרת איזה עוד סיבה יש?

אז האמת היא, שאנחנו פשוט לא יודעים את הסיבה. אנחנו לא יכולים באמת לדעת למה מראש ידע ה' שיהיו 3 בתי מקדש ושה 3 לא ייחרב. מצד אחד אנו יכולים לומר:

"אם ה' לא רוצה את הבית שבנינו לו - כנראה שהוא כבר לא אוהב את עמ"י! (ח"ו).

מצד שני אנו יכולים לומר (וככה צריך): כנראה שלה' יש סיבה טובה לעשות את זה.

לפעמים אנו לא רואים את 2 הצדדים של המטבע - כמו אותו אדם שבכה על כך שפספס את האוטובוס ואח"כ שמע שהתפוצץ. אנחנו צריכים להאמין שכל מה שעושה ה' הוא לטובה, גם אם אנו לא רואים את זה.

וזהו אותו עיקרון של השואה....

- כאן אני נותן להם שיר נחמד על השגחת הקב"ה ומסיים.

אשמח לקבל ממך הערות, שינויים, דברים לא נכונים, וכמובן אשמח מאוד להוספות מעניינות שלא חשבתי עליהן!

תודה רבה.

תשובה

לשואל שלום רב.
אנסה לתת כמה הערות לגבי הרעיונות של הפעולה שלך.
א. לפי חז"ל, בית ראשון נחרב בגלל ע"ז גילוי עריות ושפיכות דמים. אלה לא מצוות בין אדם לחברו. למשל ע"ז. אלו למעשה שלושת העברות החמורות ביותר. דווקא בית שני נחרב בגלל שנאת חינם. ורואים, שבית ראשון עמד בחורבנו 70 שנה, ואילו בית שני עומד עדיין בחורבנו, קרוב ל-2000 שנה.
ב. כך או אחרת, ברור שביהמ"ק נחרב בגלל מעשינו. וזה שעדיין לא נבנה, גם זה בגלל מעשינו. ואכן תכליתו של הצום הוא להזכיר לנו את הצער הגדול של חורבן ביהמ"ק, ע"מ לעורר אותנו לתשובה. ומה יעורר אותנו? אנו צריכים לצאת משיגרת חיינו ולהרגיש את הצער בגדול, את החסרון העצום, את הכאב הנורא של הריחוק והניתוק מהנבואה ומעבודת ה' שבמקדש, מהשכינה. לכן חשוב כל כך לעסוק דווקא בענייני האבל והקינות ביום זה, על מנת שנצא מחיי היומיום, שלפעמים הם מאד נוחים, נחוש את הצער על החורבן ונתעורר לתקן את הטעון תיקון ונתאמץ להביא לבניינו מחדש.
ג. אינני מקבל אמירה שביהמ"ק נחרב - ככה סתם כי ה' רצה. מה אני עושה עם אמירה כזאת? איזה רגש היאמעוררת אצלי חוץ מפחד מאיזה מין אל שרירותי ובעל קריזות? לא, אני מחפש סיבה על מנת שאדע מה ואיך לתקן. ואכן חז"ל לימדונו שביהמ"ק נחרב בגלל שנאת חינם, וכנגד זה בעיקר עלינו לכוון את מאמצי התיקון שלנו.
ד. ובכלל אני מציע לא לעשות שינויים בתפילות היום. יש את הנוסח שנקבע עם הדורות, כולל הקינות, ועליו אפשר להוסיף רעיונות נוספים לשיחה כזאת או אחרת.
בברכה
אפי קיציס

כתבות נוספות