שאל את הרב

פילוג בעם

חדשות כיפה הרב חיים נבון 22/08/07 11:44 ח באלול התשסז

שאלה

האם יפה כוחו של זרם דתי חרדי שמשתייך לרב גדול (מקובל) אשר סוגר שעריו בפני דעות,הלכות,מנהגים,ועוד... בפני יהודים שלא משתייכים לזרמם עד כדי ריבים בין זרמים, מחלוקות קשות ,ועל פניו נראה כי קיימת תחרותיות בין הפלגים השונים.

ובכלל הפלגנות בעם היהודי היא משכבר הימים (12 השבטים התחלקו לנחלות כל שבט התפקידים שלו ומנהגיו)

אך האם לא יצא מכלל פרופורציות הלכתיות כל חצרות זרמי החסידויות?

נאמר בתורה במפורש בפרשת "ראה"

א."בנים אתם לד 'אלוקיכם לא תתגודדו ולא תשימו קרחה בין עיניכם" (דברים י"ד,א') - לדברי חז"ל במסכת יבמות (י"ד,ע"א) "לא תתגודדו" נכלל גם האיסור לעשות אגודות אגודות ואף זה איסור ממש ואף לשון הרמב"ם בהלכות עבודת כוכבים (י"ב,י"ד) שכן אסור לקיים שני בתי דין בעיר אחת עם שני מנהגים שונים שדבר זה גורם למחלוקת גדולה שנאמר: "לא תתגודדו" כיוון שכך אומר הנציב מוולוז'ין הכתוב פותח בהכרזה "בנים אתם לד' אלוקיכם" משמע שכולם שווים ולכן כולם אגודה אחת ורצוי שיימנעו מכל פירוד ופילוג .

ועוד, נאמר : "לא תשימו קרחה" כשם שקרח גרם לפילוג ומחלוקת בין עדתו לבין משה ולמחלוקות בתוך העדה עצמה ולפילוג כך אתם מצווים לא לחזור על הטעות זאת.

והינה נראה כי חוזרים על טעות זאת בהדרגתיות שיטתית .

האם הם אינם עוברים על מצוות לא תעשה מדאורייתא לשמה?

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וטוב.
טוב שיש בעם ישראל רבגוניות, כיוונים וזרמים שונים. אך רק הוא כאשר הדבר מביא לפילוגים, ולמחלוקת שאינה לשם שמים. מי ייתכן ויימנעו מחלוקות כאלו.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות