שאל את הרב

פה גדול

חדשות כיפה חברים מקשיבים 16/12/06 19:31 כה בכסלו התשסז

שאלה

שלום.. יש לי בעיה, אני בנאדם שמדבר המון, ונוצר לפעמים מצב שאנשים אומרים לי דברים ואח"כ אני אומרת אותם לאנשים אחרים, זה בד"כ לא דברים גדולים, אלא דברים קטנים ולא כ"כ משמעותיים שמספרים לי, ואני נהנית לספר אותם לאחרים, אני ממש רוצה להפסיק עם הפה הגדול הזה, אבל לא יודעת איך.. אני ממש אשמח אם תתנו לי רעיונות מה לעשות..

תשובה

שלום לך!
מה שלומך?
מקווה שטוב...


מאוד הזדהיתי עם שאלתך-גם אני אדם שמדבר המון, ולפעמים זה קשה להחליט מתי מספיק...
אם הבנתי את שאלתך נכון-הינך מדברת על מקרים שבהם הדברים שאת אומרת פוגעים לבסוף באחרים.
כוח הדיבור זה כוח עצום שבורא עולם נתן לנו. די לנו אם נסתכל בהשפעתה של מילה מדוברת [אחת] על דברים.
למשל: אדם יכול להכנס לחדר, לזרוק כמה מילים וכבר הצליח להרגיז את כל הנוכחים. בדומה למה שציינת: "דברים קטנים ולא משמעותיים" ודווקא הדברים הקטנים האלו עושים את הדברים הגדולים...
מילת דיבה אחת, המדביקה לאדם תוית של עצלן, רשלן או מפונק, עלולה להטביע רושם זה בלב כל השומעים כאילו הוא באמת כך!
מאידך, מילים יכולות לחולל נפלאות. [דברי עידוד יכולים להפיג את הייאוש, אפילו בלבו של אדם הנתון במצב קשה ביותר].המילים הופכות כוס של יין-[לקידוש] ואיש ואישה-[לזוג יהודי המאוחד באמצעות קדושת חיי הנישואין].

בואי ננסה לחשוב ביחד-
מתי שאנו אומרים את המילים שאסור לנו לומר-בעצם כוונתנו טובה, אנו רק רוצה להוסיף מן "פיקנטיות" לשיחה, שהשיחה תהיה יותר מעניינת וקולחת, אולי אנו חשים שאנו לא מספיק מעניינים את השומעים מסביבינו...
המפתח לדעתי - הוא פשוט [מודעות!] ככל שאת יותר מודעת לדבר יותר קל לך להשמר ממנו! ככל שתדעי להשתמש בכוח העצום שנקרא ´כוח הדיבור´, כך תצליחי לחיות בצורה איכותית וקדושה יותר, לנווט את השיחה לכיוונים מועילים וכך תהיה ממנה תועלת גם לך וגם לשומעים! כדאי גם לחשוב -מה יצא לי מאמירת דברים אלו? איך אני מרגישה אחרי שאני אומרת דברים שאסור לי לומר? כדאי לדמיין את ההרגשה לפרטי פרטים, זה יכול למנוע ממך לעשות את המעשה שנית אם תזכרי שזה בעצם לא היה כל כך כדאי... זאת תמיד עצת היצר הרע-להראות לאדם כמה טוב יהיה אחר שיעשה את החטא, וכמעט אף פעם הוא לא רואה מה יקרה אם לא יחטא - איזו הנאה רוחנית עצומה זו תהיה! האדם חייב להשתדל לדמיין לעצמו את ההרגשה הטובה אחרי שהצליח להשמר מכשלון בחטא.

אני ממליצה בכל ליבי לקנות או להשיג את הספר:"חפץ חיים-השיעור היומי"-ספר קטן אבל בסיסי. כתב אותו ר´ ישראל מאיר הכהן מראדין, שחיבר אף את ה"משנה ברורה", גאון עולם עצום בתורה ובמידות. בנוגע לשאלתך כדאי להתמקד בעיקר ב[מבוא] לספר (נמצא בהתחלה).
אם תוכלי להשיג את הספר השלם זה יהיה אפילו יותר טוב.
המבוא מפרט במדויק מה גדולה השפעתה של המילה הבודדת לחיינו.

שיהיה לך המון ב"הצלחה, וה´ יהיה בעזרך כדי שתוכלי להגשים את השאיפה החשובה הזו!

אם תרצי לשאול עוד או שארחיב-את מוזמנת תמיד ליצור קשר באימייל...

שלי.
shellykaz@gmail.com



כתבות נוספות