שאל את הרב

פדיון בנים תאומים

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 16/04/09 23:53 כב בניסן התשסט

שאלה

שלום

אם נולדים בלידה רגילה שני בנים, עושים רק לזה שיצא ראשון פדיון או לשניהם?

ואם הבנים הם תאומים זהים ואין אפשרות להבדיל ביניהם, ולא בטוחים מי הוא זה שיצא קודם?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה!

ראשית מזל טוב! שתזכו לגדלם לתורה, לחופה ולמעשים טובים!

לעצם השאלה:

1. אם נולדים שני זכרים בלידה רגילה ולאישה לא היו ילדים או הפלות ל"ע לפני כן והאב אינו כהן או לוי וגם האם אינה בת כהן או בת לוי, אז יש פדיון לזה שיצא ראשון כי הוא הבכור.

2. אם יש לכם ספק מי מהבנים הוא הבכור, אז דבר ראשון יש לעשות כל מאמץ לברר את הענין. במקרה ולא צלח הבירור ונשאר הספק, אז יש לדון בשלושה דברים: א. האם פודים בספק ואיך? ב. האם מברכים על הפדיון? ג. במקרה ופודים איך יראה טקס הפדיון?

א. אומרת המשנה במסכת בכורות פרק ח' משנה ג' "מי שלא בכרה אשתו וילדה שני זכרים - נותן חמש סלעים לכהן". ע"פ משנה זו פסקו הרמב"ם הלכות בכורים פרק יא הלכה כ' ושוחן ערוך יורה דעה סימן שה סעיף כה "ילדה שני זכרים אע"פ שאין יודע אי זה מהן הבכור נותן ה' סלעים לכהן". כלומר גם במקרה של ספק מי בין התאומים הוא עושים פדיון הבן ורק פעם אחת וזה שהוא הבכור יהיה פדוי. מסביר הש"ך (ר' שבתאי כהן) דברי הרמב"ם ושולחן ערוך, יש פדיון הבן מכיוון שיש בכור ודאי ולא משנה מיהו.

ב. לענין ברכה. בפדיון הבן מברכים ברכת "על פדיון הבן". ברכות שמופיע בהן המילה "על" זו ברכת המצווה. כלומר אין ברכה על מישהו ספציפי, אלא על עצם ביצוע מצוות פדיון הבן. במקרה שלנו יש בפנינו בכור ודאי, אך אין אנו יודעים מיהו ויש לנו מצוות פדיון ודאי, לכן יש לברך את הברכות כי את המצווה בודאי מבצעים והרי עליה מברכים. כך נראה לענ"ד. פניתי למו"ר הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א עם השאלה האם סברתי נכונה והוא השיב בחיוב והסכים שכך צריך לנהוג הלכה למעשה.

ג. בענין הטקס. אנו נוהגים להביא את הילד לפני כהן על מגש עם תכשיטים וכאן יש לנו בעיה - איזה ילד להביא? לכן כדאי ליידע את הכהן לגבי הספק ולא להביא אף ילד לפניו, אלא רק לבצע מצוות פדיון הבן. הרי מעיקר הדין אין שום צורך בנוכחות הבן בזמן הפדיון, הטקס שאנו עושים היום אינו מצווה מהתורה, אלא מנהג גאונים.

מקווה שעזרתי לכם.

שוב מזל טוב,

חיים דב בריסק




👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות