שאל את הרב

''עשה לך רב'' וכיבוד הורים

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 16/04/07 20:18 כח בניסן התשסז

שאלה

כבוד הרב, שלום וברכה

ראשית ברצוני להודות לרב על התשובות שהשבת לי בעבר ובעיקר על המענה המהיר. מאוד מעריכה זאת, וזה מאוד עוזר לי להתקדם ולהשתחרר מספקות ולכן גם להרגיש יותר טוב.

מתוך כך צצה לי שאלה. הסיבה שאני מפנה אותה לכבוד הרב היא מפני שכמדומני , הפנתי לרב את מספר השאלות הרב ביותר באינטרנט, כפי שעלה בידי עד כה. השאלה:

ידוע לי כי יש עניין לא "לקפוץ" מרב לרב. מה שכן, לצערי הרב, לא עלה בידי "לעשות לי רב". אך האם ישנה בעיה ממשית אם בנושא צניעות אני פועלת לפי רב מסויים (מאחר והוא מגדיר את הדברים בצורה מאוד ברורה) ואילו בנושא שבת אני פועלת עפ"י רב אחר (שמגדיר את העניין בצורה ברורה)?

אני שואלת מתוך ידיעה שאין לי פיתרון מיידי לכך אם אין זה נכון...

אם אכן יש צורך בעיקביות-

האם יש עניין שאדם ספרדי יפנה לרב ספרדי בכל שאלה? או שמא הזמנים השתנו ומאחר ואנו בקיבוץ גלויות ניתן לפנות לרב שמרגישים נוח לפנות אליו?

שאלה נוספת שרציתי לשאול את הרב היא בנוגע לקימה מפני הורים.

האם יש עניין הלכתי לקום מפני הורה בכל פעם שהוא מגיע?

ראיתי חברה אחת (חרדית שמאוד מקפידה) שנוהגת כך. לא חינכו אותי כך ויותר מכך כי לא נהוג כך בסביבתי- האם יש להתנהגות זו בסיס והיתר או שזה נוגד את ההלכה?

תודה רבה מעומק לב.

תשובה

שלום וברכה!

א. "עשה לך רב" הכוונה לקבוע לעצמך פוסק ומורה דרך וללכת בפסיקותיו בין לקולא בין לחומרא ולא לקפוץ מרב לרב. כך צריך לעשות. לא נכון לקפוץ מרב לרב ולחפש קולות. במצבים של דיעבד ושעת הדחק אפשר לסמוך על פסיקות של רבנים מקלים יותר, אך לא כדרך קבע. גם אם רב הקבוע לא פנוי או לא נמצא ויש שאלה דחופה, ניתן לפנות לרב אחר לקבל פסיקה.

ב. לספרדים כדאי לפנות לרב ספרדי שמכיר יותר טוב מנהגים הספרדיים ( הרי חלק מהדברים אינם הלכה, אלא מנהג ) ומבין יותר טוב במסוורת פסיקה הספרדית. אמנם הרבה רבנים אשכנזים מכירים גם הלכה ספרדית כמו שפוסקים ספרדים מכירים הלכה אשכנזית.

ג. הורה שמחל על כבודו, כבודו מחול. היום רוב רובם של הורים לא מצפים מילדיהם שיקומו בכל פעם שרואים את ההורים. גם הדבר לא נהוג כ"כ בקרב ציבור לא חרדי. לכן יש אפילו חשש שאם ילד יקום בפני הוריו זה יגרום להם למבוכה ( אך לא בהכרח ). לדעתי לא צריך לקום בפני ההורים. ברם כדאי לדבר עם ההורים עצמם ולשאול אותם מה הם חושבים על זה.

בברכה,

חיים דב בריסק, צוות ישיבת הר עציון

כתבות נוספות