שאל את הרב

עצלנות וכו'

חדשות כיפה צוות ישיבת פתח תקוה 04/01/07 23:47 יד בטבת התשסז

שאלה

יוצא לי להיות בהרבה מצבים שבהם אני נימנעת לעשות משהוא בגלל עצלות, לדוגמא כבר מאוחר ואני עייפה אבל כרגע אני יושבת ואני מתעצלת לקום ולעשות את כל ההכנות שלפני השינה, אז אני לא הולכת לישון אבל במקום זה אני עושה דברים טובים כמו לילמוד הלכות, שבשבילם אני לא צריכה לקום מהספה... השאלה שלי האם במצב כזה אני יכולה להמשיך במה שאני עושה או שאני צריכה להפסיק ולהתחיל להתכונן לשינה וכו' בשביל להתגבר על מידת העצלנות?

בעצם-האם יש עיניין בדברים טובים שבאים כתוצאה מדברים לא טובים (עצלנות) או שכאשר עושים דברים טובים צריך שגם המניע שלהם יהיה יגיע מדברים טובים?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה



שלום לך.


השאלות בנושא המידות הן השאלות הקשות ביותר, מאחר ורבים מן הנושאים שאנו עוסקים בהם, מסורים ללב והם דקים מאוד. אפילו האדם, בתוך עצמו, מתקשה לעיתים להעיד על טוהר כוונותיו, והוא נזקק לעבודה רבה על מנת שיוכל להגיע לנקודת אמת פנימית, ממנה יוכל לצאת לקראת תיקון המידות.

באופן כללי, צריך להבחין בין בעיה במידות שגורמת לעיכוב בתיפקוד היומיומי, לבין תחושה שיש לך בתשובה לשאלה "מהיכן הדברים נובעים?".

אסביר את דברי. למשל בנושא בו אנו עוסקים, מידת העצלנות.
אם תחושתך היא, שמידת העצלנות שלך גורמת לבעיה בתיפקוד, למשל, שאת מפספסת דברים חשובים (בדוגמא שנתת, התנומה המאוחרת שלך גורמת לאיחורים בבוקר) או משבשת את סדרי העדיפויות שלך, אז אכן את בבעיה, וצריכה לטפל בנושא באופן מידותי, בדרך של תירגול ושיפור עצמי.

אולם אם הבעיה מתחילה ונגמרת בתחושות שלך, ואת חוששת שחלק מהדברים אותם את עושה נובעים ממקום לא נכון, הפיתרון נעוץ בלימוד אודות המידה הזו, ובחקירה נפשית האם באמת המעשים שאת עושה נובעים מן הנקודה שבה את זקוקה לשיפור.

צריך למצוא את האיזון הנכון בין "קווי אופי" לבין מידות מקולקלות. הכל תלוי בשאלה אם את שומרת על "דרך מלך" של מעשים, שכן "אין לך דבר שאין הקיצוניות מזקתו" (הראי"ה קוק).


אור וטוב,
נחום.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות