שאל את הרב

עמידה בקריאת התורה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 18/12/06 22:10 כז בכסלו התשסז

שאלה

בס"ד

שלום!

יש לי שאלה...מדוע יש אנשים שעומדים בקריאת התורה בשחרית ומנחה בשבת ויש כאלה שלא... כאילו צריך לעמוד ואם כן אז למה?.. וגם ראיתי שיש כאלה שעומדים רק מ"ברכו" עד סוף ברכות התורה....מה צריך לעשות?..

בעצם יש לי עוד שאלה...

מדוע מצביעים על ספר התורה (כשמוציאים אותו) בזרת?? שאלתי כבר כמה אנשים ואף אחד לא ידע לענות לי...

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

מה שלומך שואל יקר?
עצם התכונה לשאול שאלות הלכתיות שאנו אמורים לבצע אותם ביום יום ולרדת לשורשם מראה על תכונות נפלאות וזו בדיוק הכוונה כשאומרים "לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא", כלומר אנחנו לומדים את הסוגייא מתוך הגמרא כשהמטרה היא לדעת ולהבין את ההלכה ואיך היא נוגעת לנו בחיי היומיום.
אשרייך!!
לגבי השאלה הראשונה:
הגמרא במסכת מגילה בתחילת פרק שני מעירה לנו:
"הקורא את המגילה עומד ויושב. תנא: מה שאין כן בתורה".
כלומר אנחנו רואים מכאן שבשעת קריאת התורה צריך הקורא לעמוד וכן נפסק כך בשולחן ערוך (אורח-חיים סי´ קמ"א, סעיף א) אולם כמו שאנחנו רואים כאן הלכה זו נוהגת רק בעולה לתורה ובבעל קורא ולא בשאר הציבור.
כמו כן נפסק בשו"ע סימן קמ"ו סעיף ד´ שאין צריך לעמוד מעומד בעת שקורין בתורה אולם הרמ"א (מגדולי הפסוקים) הוסיף ש´יש מחמירים ועומדין וכן עשה מהמר"ם´.
כלומר מצד הדין אתה לא חייב לעמוד אולם מי שרוצה לעמוד ולהחמיר יש לו על מי להישען כמו שכתב המשנה ברורה בס"ק י"ט:
"הפר"ח והגר"א כתבו שסברא ראשונה עיקר (כלומר לא לעמוד), וכן נהגו...אלא דס"ל (הוא סובר) דראוי להדר ולעמוד מפני שצריך האדם לעלות בדעתו כששומע הקריאה מפי הקורא כאילו קיבלה אותה שעה מהר סיני ובהר סיני היו עומדים כל הזמן´.
וראה גם את התשובה הנפלאה בעניין:
למה בכלל לעמוד בקריאת התורה של הרב עמיאל (אתר מוריה)
http://www.moriya.org.il/shut/print.asp?id=18907

אני לא יודע אם אתה ספרדי או אשכנזי שכן יש לנו גם כן את מנהג האר"י שהיה יושב עד סיום קריאת התורה וכן מובא שם שכך נוהגים בכל בתי הכנסת הספרדים. ולעיון נוסף ראה קישור:
http://www.biu.ac.il/JH/Responsa/COTAR/srch/ktv_srch1053_frm_1.htm

ולגבי שאלתך השנייה:
השאלה נשאלה כבר ונענתה ע"י הרב גבי קדוש
ואני מביא אותה כמעט במלואה:

"נראה שהמקור ממתן תורה שנאמר "וזאת התורה" ובמדרש רבה פרשת אחרי, "זאת כינוי לתורה, כמה דאת אמר וזאת התורה" וכל מה שנאמר בו "זאת", הראהו הקב"ה באצבע כמו שנאמר "וזאת המנורה" וכן נאמר "החודש הזה לכם" וכו´".

שאלת שאלות מאוד חשובות וחשוב ביותר לדעת ולהבין מה הסיבה שאנחנו עושים כל דבר ודבר ולא לעשות חס וחלילה את הדברים מתוך ´מצוות אנשים מלומדה´.
תמשיך כך ואם בא לך להעיר או להאיר אתה מוזמן תמיד לשלוח למייל
בשורות טובות וחנוכה שמח
אבינועם
avinoam811@gmail.com











👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות