שאל את הרב

על שדים ורוחות

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 26/11/09 03:13 ט בכסלו התשע

שאלה

שלום לרב ברוך אפרתי, מה שלום הרב?

רציתי לדעת, אני יודע שיש שדים וכן למדתי בגמרא על כמה שדים ואני מודע לכל העניין, כמו כן אני מודע לעניין ששלמה המלך סילק אותם מארץ הקודש ואין להם דרך להיכנס לפה.

ולכן אני רוצה לדעת למה יש בכלל שדים? למה הקב"ה ברא בניצוצו משהו אפל? למה זה טוב? והאם זה באמת אפל? הרי ידוע שגם מלאך המוות הוא בסה"כ מלך שיגיעו היום וגם הוא יחזור בתשובה אז יש מצב שגם השדים האלה יום אחד יפסיקו מלעשות בלאגן לכל היושבים בעולם?

בברכה,

עמיאל לוזון

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום

שלומי טוב, תודה.

מכמה מקומות בגמ´ עולה שעניין השדים הוא צדדי מאד, ונראה שעל כן הרמב"ם השמיטם בכתביו, וגם הראשונים בעלי הסוד (ריה"ל, רמב"ן, רשב"א ועוד) מתייחסים אליהם בצורה מועטת, ורק בשל העובדה שבימי חז"ל היו מופיעים בגלוי, התיחסו אליהם בהקשרי הלכות בעיקר (עיין גיטין סז ותחילת ברכות על החורבה).

הבריאה היא יצירת האמנות האלוקית, בה ד´ מביע את ´אופיו´ כביכול, ע"י הטבע, החוקים, הבחירות האנושיות, ההסטוריה, העמים, האמנות האנושית, הדתות ועוד, המתעלים ומבררים לאט לאט ששם השם הוא שורש המציאות.
לכן ככל שהמציאות היא משמעותית יותר לגילוי שם השם בעולם, הרי היא מרכזית. וככל שהיא פחות משמעותית לגילוי שם השם בעולם, היא זניחה.
השדים אינם משמעותיים לחיינו, אינם משמעותיים למהלך האנושי הכללי מימות אברהם ועד עתה, ועל כן אין להשקיע בנושא הזה לימוד ומחשבה רבה, זה נושא זניח ולא מרכזי. הם קיימים כדברי הגמ´, אך הם אינם העיקר.

כמובן שד´ לא ברא שום דבר שלילי לגמרי. כל מה שד´ ברא הוא חלק מהובלת העולם לתיקונו. הצרות והרשע בעולם גם הם זרזים לכך, הם שוברים מציאות חלשה, ועל גביה נבנית עליונה יותר.
לכן גם השדים הם חלק מהצדדים הנמוכים בעולם (כדברי הגמ´ בברכות הני כרעי דרבנן דמנקפי וכו´, עיין עין איה שם), שנועדו לשם כך בעבר, וכיום אינם מופיעים בינינו בגלוי אלא ככוחות המונעים מעבודת השם בצורת מחשבות רעות וכו´, בניגוד למלאכים שאנו יודעים שמופיעים לגדולי ישראל בגלוי (כמאמר ר"ח מוולוז´ין בהקדמתו לביאור הגר"א לספרא דצניעותא).
מדברי הגר"א באגרתו לבנו משמע שהם גם אחראים על העברת המילים הרעות שהאדם אומר, שיעמדו לו לרועץ במשפט לאחר מותו.

כל טוב

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות