שאל את הרב

על נישואים בגיל צעיר ועין טובה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 29/03/09 21:31 ד בניסן התשסט

שאלה

שלום וברכה..

לא ידעתי אם להפנות את השאלה לגורם רבני או אליכם, בסוף החלטתי..

יש לי חשש כלשהו רציתי לדעת הם יש בו משהו קצת מעבר לחשש.

היה לי חבר מדהים מאז שאני בת 17 כיום אני בת וחצי19. כל תקופת החברות הוא רצה שנתחתן אבל אני אמרתי שנחכה כי אני צעירה ורוצה לעשות שירות כמו שצריך ואין לנו מאיפה להחזיק את עצמנו וגם אני לא רוצה להתחתן עם בעל שיהיה בצבא ואני אראה אותו רק בסופש, זה לא נראה לי חיי נישואים תקינים. אז החלטנו שאחרי השירות ולפני השיחרור שלו ואז הבחור תפס רגליים קרות והוא לא יודע והוא צריך חופש ובלה בלה.. קיצור בחור מצוי. כל האהבה והקשר המדהים והחבר שאין לתאר אותו במילים פשוט נגוז. הוא נעשה קר ומנוכר ומשך אותי עוד ועוד, עד שהחלטתי לאחר לבטים קשים- להיפרד.

שאלתי היא כזו- במהלך השנתיים שחלפו מאז סיימתי את האולפנא הרבה מחברותיי התחתנו ובתקופה הזאת כל מי שהתחתנה (רובן התחתנו שהבעל שלהן באמצע\תחילת צבא..) זכתה לקבל ממני איזשהי ביקורת קטנה מאחורי הגב שאיך אפשר להתחתן בגיל כ"כ צעיר? ומה עם שירות נורמלי מאיפה יהיה כסף ומה זה בכלל חיי נישואים כשהבעל בצבא? באמת שלא הבנתי ועד היום אני לא מבינה נישואים בגיל כ"כ צעיר..

ועכשיו לשאלתי- האם בגלל שדיברתי לשון הרע על חברותי שמתחתנות יכול להיות שזהו? שהלך עליי? דיברתי רעות על אנשים שמתחתנים ולכן נגזר עליי לצפות מהצד בכל חברותיי שמתחתנות ולהישאר לבד? הבנאדם שתיכננתי ורציתי להתחתן אותי הלך ולא ישוב עוד... מה יהיה עליי? איך מכירים בכלל אנשים חדשים? אני לא מאמינה באמונות טפלות אבל אני מרגישה קצת עין הרע עליי, הצילו, האם אוכל לתקן את מעשי? ומה באמת לחשוב?

תודה מראש...

תשובה

שלום לך

אנחנו שמחים שאת פונה אלינו.

אנחנו ננסה קודם כל לנתח את הדברים ואת מה שקרה, ואחר כך לחשוב הלאה לגבי החשש שלך.

היה לך חבר למשך כמה זמן שרצה שתנשאו ואת לא רצית כי חשבת שנישואים בגיל צעיר זה לא טוב. בסופו של דבר, הוא לא רוצה להנשא, ונפרדתם.
בנוסף לכך, את חוששת שהקשר שביניכם לא צלח מכיון שאת דיברת בגנות אלו שנישאים מוקדם ולכן 'נענשת' בכך שמה שעשית לא צלח.

אני אעלה כמה נקודות ואני מקוה שזה יעזור לעשות סדר בדברים.

[קודם כל, באמת יש ממש בדברייך לגבי נישוואים בגיל צעיר]. בהחלט יש בעיות פרנסה לא פשוטות ובעיות עם הצבא, והרבה פעמים נוצרים מצבים לא בריאים ולא טובים.
[מצד שני, לנישואים בגיל צעיר יש גם יתרון גדול של חיבור מההתחלה], ובנית בית טובה ובריאה. לפעמים גם בעיות שמתגלות אחר כך, לא קימות בגיל צעיר וככלל ככל שגיל הנישואים הוא יותר קטן, הסיכוי להנשא עולה.

[האם זה אומר שהחלטת לא נכון לגבי עצמך?] לאו דוקא. משתי סיבות. קודם כל, יכול להיות שקרה ביניכם דבר ידוע בקשרים שכשאחד רוצה - השני לא רוצה ולהפך. כך שגם אם היית נענית לבחור מוקדם , בסופו של דבר הוא היה עוזב בכל מקרה. סיבה שניה - ברוך ה' יש הרבה בחורים מדהימים, ובע"ה את תמצאי גם את הבחור שלך, ובע"ה תבני איתו בית נאמן וטוב לא פחות, ובעצם יותר ממה שהיית בונה בגיל צעיר. איננו מבינים בעניני זיווגים, אבל מה שאנחנו כן מבינים זה שעם הרבה התשדלות, הרבה תפילה, והרבה השקעה, מגיעים לחיי נישואים מאושרים.

[האם צדקת כשדיברת בגנות אלו שנישאות מוקדם?] לא. זה לא היה בסדר. ואפילו אם במקרה שלך כן היית נישאת לחבר שלך, עדיין צריך לזכור שחיים זה ענין מאד מורכב, וברוב המוחלט של הדברים, אם אין הכרעה הלכתית לכאן או לשם, יש יתרונות וחסרונות לכל דרך. לכן עדיף לדבר על מה טוב ומתאים [לי] ולא מה טוב ומתאים [לכולם].

[האם הפרידה שלך זה עונש?] זו השאלה הקשה ביותר. איננו יודעים חשבונות שמים, ואנחנו לא יודעים לומר - זה עונש בגלל שדיברת, או לומר - הראו לך משמים, את החסרונות של הדרך שהלכת בה. האמת היא שאני לא יודע כל כך מה זה משנה אם זה עונש או לא. אנחנו יודעים שתמיד אפשר לחזור בתשובה אם התנהגנו שלא כדין, וכך גם את יכולה לקבל על עצמך להרבות בעין טובה ובהסתכלות טובה על המציאות. תמיד לחפש ולהיות מודעים ליתרונות ולטוב שיש במה שאנשים עושים ולא לחפש את החסרונות שבזה, ובע"ה תמצאי את זיווגך בקלות ובמהירות.

בכלל, זו אולי העצה הטובה ביותר שאפשר להעניק לאנשים לקראת ובתוך נישואים - להסתכל כל הזמן בעין יפה. להשתדל כמה שפחות 'להפטר' מכל חיצי הביקורת, וגם החיצים שנשארו - להפנות אותם כלפי עצמך. אם תמיד זוכרים ומסתכלים על הטוב שיש בחיים ובבן אדם השני, מציאת בן הזוג וחיי הנישואים הרבה הרבה יותר מבורכים. כמובן, זה לא אומר שצריך לעצום עיניים מול חסרונות, אבל תמיד לחשוב טוב טוב אם הביקורת שלנו היא באמת במקום, או שהיא רק ביטוי של המידות הרעות שיש בנו.

אולי עוד הערה אחרונה בענין הבחור. הסיפור שאת מספרת הוא קצת מוזר. בהתחלה הוא מאד רוצה. עכשיו כבר לא. והוא לא אומר בפירוש שהוא לא מעונין אלא מתחמק. אם את עדיין אוהבת אותו ורוצה אותו, אולי כדאי לדבר על כך עם ההורים שלך, עם ההורים שלו ולהבין יותר מה עומד מאחורי המעשים שלו. באופן כללי, לא נראה לי שבחור 'מדהים' יהפך פתאום למנוכר, ואולי זה בכל זאת אומר על בעיה באופי שלו.

בהצלחה רבה

טוביה
tsbias@actcom.co.il

כתבות נוספות