שאל את הרב

על המחיה, אכילה בדרך והכנת תה בשבת

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/12/05 15:55 כא בכסלו התשסו

שאלה

קודם כל אני מודה לכם על שיזמתם אתר כה חשוב!!!

א.תוך כמה זמן אפשר לברך את ברכת על המחייה (ברכת מעין 3),

ב.מה הדין אם אני אוכלת משהו בהליכה?

ג.כיצד מכינים תה בשבת.

מודה לכם מאוד... ואני מאוד יודה לכם אם תשלחו לי את התשובות של השאלות שלי לדואר אלקטרוני שלי שכתוב למעלה... ושוב תודה!!!

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

עדיין לא סיימתי!

שואלת יקרה שלום רב, אין ברשותי את הדוא"ל שלך כי המערכת שולחת אוטמטית אני מקווה שאת התשובה תקבלי בע"ה גם לדוא"ל.
ננסה לענות על ראשון ראשון ועל אחרון אחרון.

[ברכת על המחיה \ מעין שלוש]
כשארתי בקול כל מילה (ונראה לי שקצת לאט) לקח לי כ-40 שניות.
מצורף קישור למנגינה ללימוד ברכת "על המחיה" בעל-פה: http://www.alhamichya.org/.

[אכילה בהליכה - מה וכיצד מברכים?]
- אם מדובר על לחם או על מזונות:
אז, אם כאשר התחלת לאכול, אכלת על דעת זה שאין לך מקום קבוע לאכילה זו, עליך לברך "ברכת המזון"\"על המחיה" היכן שאתה מסיים את האכילה.

[האוכל תוך כדי הליכה]
אדם ההולך בדרך ומצץ סוכריה או מפצח גרעינים (ולא זורק בדרך את הקליפות), אף שלועס בדרך עוד מיני מתיקה, מברך בתחילה פעם אחת ואינו צריךלברך פעם נוספת כל זמן שלא הסיח דעתו מלאכול, אף שאינו רואה מקומו הראשון, כיוון שלא קבע מקום לאכילתו. והוא הדין אם הוא התחיל לאכול בבית או בחנות, ובשעת הברכה הכין עצמו לצאת.

[הכנת תה בשבת] - מתוך הספר פניני הלכה.
"כלל נקוט בידינו, אין בישול בכלי שני, ולפי זה יוצא שאם שפכו מהדוד מים חמים לתוך כוס, היא נחשבת כלי שני, ומאחר שאין בישול בכלי שני מותר ליצוק לתוכה תמצית נוזלית קרה של תה.

ולכאורה לפי זה צריך להיות מותר גם להכניס לתוך כלי שני שקית תה. אלא שלמעשה לדעת רוב הפוסקים אין להכניס שקית תה לתוך כלי שני אלא רק לתוך כלי שלישי. והטעם לכך, שישנם מאכלים שמתבשלים בקלות, ועליהם אמרו חכמים שהם מתבשלים גם בכלי שני, וישנם פוסקים רבים שחוששים שמא גם התה נכלל בין אותם המאכלים שמתבשלים בקלות ואסורים בבישול בכלי שני. ועוד שלדעת ה´מגן אברהם´, כל מאכל שלא עבר בישול לפני השבת, אסרו חכמים להכניסו לכלי שני בשבת, משום שזה נראה כבישול, וכך נפסק במשנה ברורה (שיח, לד).

לפיכך יש לערות את המים החמים לכוס אחת (שתהיה כלי שני), וממנה יערה המים לכוס אחרת, שהיא תהיה כלי שלישי, ולתוך הכוס הזו מותר להכניס את שקית התה. כי בכלי שלישי כבר ברור שאין בישול.

ואמנם יש שהחמירו והורו, שהואיל ואנו רואים שאפילו בכלי שלישי יוצא צבע וטעם מתוך שקית התה, סימן הוא שהתה מתבשל בקלות רבה, ולכן יש לאסור להניחו אפילו בכלי שלישי (ערוה"ש וחזו"א).

אלא שלדעת רוב הפוסקים, כלל מוחלט הוא, שאין איסור בישול בכלי שלישי, ובכל מקרה מותר להכניס דבר שלא התבשל לכלי שלישי. בנוסף לכך, מה שרואים שגם בכלי שלישי יוצא טעם וצבע מהתמצית, אין זה סימן שיש כאן בישול. עובדה היא, שאפילו אם יכניסו את שקית התה למים בטמפרטורה של ארבעים מעלות, שאינם מסוגלים לבשל כלום, יצא טעם וצבע. לפיכך מותר לתת שקית תה לתוך מים חמים שבכלי שלישי.

[לסיכום]
הרוצה לצאת ידי כל השיטות,
1.נכין לפני שבת תמצית תה נוזלית, ובמשך השבת נשתמש בתמצית המוכנה.
2.נמזוג מים חמים מהמיחם לתוך כוס יבשה (שהיא כלי שני),
3.נכין כוס נוספת (שהיא כלי שלישי)
4.ניצוק לתוכה מעט מהתמצית.
5.ימזוג לתוכה את המים החמים שבכוס.

ואם באמצע השבת נגמרה התמצית הנוזלית:
1.נשפוך מים רותחים מהדוד לתוך כוס יבשה (שתחשב כלי שני).
2.מאותה הכוס ישפוך את המים לתוך הכלי שבו שקיות התה\עלי-התה, וכך יכין עוד תמצית נוזלית.
3. יש להזהר לא לסחוט את שקיות התה.

חנוכה שמח ושבת שלום.
שלמה,
shlomo@makshivim.org.il

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות