שאל את הרב

עולם הבא ותחיית המתים

חדשות כיפה חברים מקשיבים 03/06/06 21:41 ז בסיון התשסו

שאלה

אנחנו מצווים להאמין בתחיית המתים, אבל מצד שני אנו יודעים שכל אחד בא לעולם כדי למלא תפקיד מסוים וכשהוא מת זה אומר שהוא מילא את תפקידו. שתי ההשקפות האלה נוגדים אחד את השני מכיוון שאם כבר מילינו את תפקידינו בעולם, למה לחזור אליו שוב??

אשמח אם תענו לי כמה שיותר מהר

תודה ושבוע טוב =)

תשובה

שלום רב,

שאלתך היא מצוינת והאמת שהתשובה העקרונית היא פשוטה אבל יש מה לעיין בה ולחשוב עליה הרבה..

עולם הבא על פי היהדות הינו העולם בו אנו חיים אחר שיתוקן.
גן עדן כפי שאנו רואים במקרא איננו עולם מופשט ללא גוף אלא נמצא בעולם הזה ואפילו מתוארים גבולותיו כלא רחוקים מכאן.. לפני חטא האדם הראשון העולם היה ברמה גבוהה מאוד וכל העולם שלנו היה רוחני ועליון והקדושה הופיעה בכל וגם בגשמי ולא היה שום רע וחסרון ומוות ואחרי החטא התחיל להיות בעולם ובגשמי חסרון. מטרת עם ישראל היא לתקן את זה ולעלות את כל העולם שלנו למדריגה אדירה עליונה שהיא היא עולם הבא. עולם הבא מלשון עולם שהולך ובא – אנחנו כל הזמן מתקדמים אליו. האדם אחר שמת איננו מגיע לעולם הבא אלא לעולם הנשמות = שלב מעבר לפני שעם ישראל יתקן את העולם כולו ונוכל לחזור לחיות בו בשלמות. אף על פי שטוב בעולם הנשמות אין זה משתווה לאין ערוך למדריגת העולם פה כפי שהיא תיהיה אחר שעם ישראל יתקן אותו. כשעם ישראל יתקן את העולם יתבטל כל הרע והמוות וזו תחיית המתים והעולם כולו יתרומם.. במצב זה כולנו חיים בעולם הזה לנצח ואין אנו ממש יכולים לתאר כיצד יהיה פה העולם כי זה יהיה במדריגה אדירה שאיננו יכולים לתאר. וכן העולם כל הזמן ילך ויתעלה ממעלה למעלה עד אין סוף.

כל אדם יש לו נשמה מיוחד והארה מיוחדת שבעזרת ה´ כשהעולם יהיה מתוקן כל נשמה תאיר את העולם באור המיוחד שלו.

לצערינו העולם נפל בחטא וכיום אין העולם מתוקן... ה"תפקיד" עליו אנו מדברים איננו המהות השלמה של כל אדם, אלא נובע מהמצב של החטא. מכיוון שהעולם כיום הוא עולם של מוות והאדם עוד לא יכול לחיות לנצח – מטרת עם ישראל היא לתקן את העולם ולהחזירו לקדמותו (ואף יותר מקדמותו) . עם ישראל צריך לתקן את כל הרע והמוות. בינתיים כשיש מיתה קבע ה´ לכל אדם מעם ישראל תפקיד בתיקון הזה של העולם להחזירו לקדמותו ויחד כל עם ישראל לאט לאט מתקנים את העולם. אבל אחרי שהעולם כולו יתוקן יתעלה העולם למצבו האמיתי ואז כל העולם כולו יופיע בצורה האמיתית שלו ונחיה את חיינו האמיתיים השלמים כפי שהם צריכים להיות ולא כפי ההופעה ה"זמנית" שיש לנו כל עוד העולם לא מתוקן.

יש פה בעצם שינוי תפיסה רציני וזהו משפט שאני קצת מתלבט אם תביני ואם להגיד אותו אבל בכל זאת אומר זאת. אנחנו רגילים להסתכל כאילו העולם בו אנו חיים הוא העולם ובעתיד זה כאילו "סוף העולם".. אנחנו יותר מדי חיים את ההווה כאילו הוא העולם ה"באמת" ובעתיד זה יהיה אחרי העולם וכו´ אבל האמת היא הפוכה לחלוטין. העולם באמת עוד לא התחיל.. אנחנו נמצאים בשלב שלפני העולם לפני שהוא מתחיל באמת להיות. שאל אותי פעם מישהו "מדוע ה´ לא ברא את העולם שלם?" אחת התשובות לשאלה הזו היא – העולם עדיין נברא וזה שיש עם ישראל שמתקן את העולם זה חלק מבריאת העולם.. זאת אומרת העולם האמיתי הוא העולם העתידי אחר שהעולם יתוקן – העולם כפי שה´ ברא – העולם שלפני החטא.

אני מקווה שהדברים לא היו גבוהים מדי ושעניתי לך על השאלה, אשמח אם תשלחי לי תגובה בנושא וכן אם יש לך עוד שאלות,

אבי, aviwolfson@walla.com

כתבות נוספות