שאל את הרב

עדיף להחמיר או להיראות מוזנחת?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 02/07/04 15:15 יג בתמוז התשסד

שאלה

ב"ה שלום! מה עדיף,שבת תראה מוזנחת ותחמיר על עצמה בצניעות (כמו שורש עם גרביים או מכנסיים מתחת לחצאית שלא יראו את הרגליים שזה לא יפה בעיקרון, אבל זה לפי ההלכה...) או שבת תקל על עצמה ותרגיש יותר יפה וחופשייה עם עצמה בלי לדאוג שהיא מרושלת וכו'.... האם זה טוב להקל למרות שה"מחמיר תבוא עליו הברכה"? תודה ויישר כח!!!!

תשובה

שלום. בשאלתך את מציגה הנחת יסוד שכל מי שהולכת צנוע נראית מרושלת ומוזנחת ומי שיפה וחופשיה דווקא מקילה. אני מתארת לעצמי שאת אומרת את הדברים מתוך תחושה אמיתית שכך היא המציאות, אבל אני מרגישה שאני לא יכולה לקבל את הנחת היסוד הזו. גם אני בת ומבינה באסתטיקה ויופי, ולפי מה שאני מכירה במציאות אני יודעת שאמנם יכולים להיות מקרים של מחמירים שנראים מרושלים אך יכולים באותו אופן להיות גם מקרים של מחמירות שנראות נהדר ומרגישות יפות ומשוחררות וכו'.
לא רק זה, אלא שהרבה פעמים יופי אמיתי הוא דווקא לא יופי מוחצן כמו שמחצינים מוצר פרסומי.

אני מרגישה שעיקר השאלה אצלך אינה האם אפשר להיות גם מחמירה וגם יפה אלא שמציקה לך ההחמרה, את מרגישה שזה חוסם אותך ולא מאפשר לך להיות חופשיה ויפה כמו שהיית רוצה.
בתור אחת שעברה בעצמה שינוי צניעותי בחיים אני בהחלט מבינה לליבך ודווקא בגלל זה אני מרש/ה לעצמי לומר לך שנראה לי שזו עצת היצר לומר לנו שמי שהולכת צנוע אינה יפה .
שתינו הרי יודעות שאפשר ללכת עם חצאית ארוכה ואופנתית (וב"ה יש כאלה) ולהיות שיא הצנועה ועם זה להרגיש חופשיה ומשוחררת (גם השיחרור, אגב - השאלה מה הוא מביא - אם זה שיחרור לדבר עם מי שבא לי וכו'- שאת זה ההופעה הצנועה דווקא רוצה למנוע וטוב שכך, או חופשיה - לא כבולה לא מרגישה "דוסה חניוקית" אלא אופנתית וזורמת).
ולשאלתך האם אפשר להקל למרות ש"המחמיר תבוא עליו הברכה": ודאי שאם יש מקום להקל או להחמיר הבחירה החופשית בידינו מה לעשות. וכן- ודאי שיש ערך להחמרה לא רק בגלל הברכה אלא בכלל - צניעות חיצונית שמטרתה להוסיף על הצניעות הפנימית ולעלות במעלות המידות- על פי ה"מסילת ישרים" לרמח"ל.

ובכל אופן - הכי חשוב זה לדעת את ההלכות: מה דין גמור שאין מקום כלל להקל בו (ולדוגמה בצניעות לפעמים חומרה תחשב לדין אם כל אנשי המקום נוהגים בה) ומה היא חומרה שניתן להקל או להחמיר לפי בחירתי החופשית.
בהצלחה רבה בבחירה ושיהיה לך רק טוב!

יעל, חברים מקשיבים.
נ. ב: אני ממליצה לך לעיין קצת בספר "מסילת ישרים " לרמח"ל לתשובה יותר מקיפה הנוגעת לכל ענייני חיינו בעולם הזה וממילא עונה גם על שאלתך הספציפית הזו. ואם תרצי תמיד תוכלי לפנות אלי ישירות באימייל: yaeldudi@walla.co.il
 

כתבות נוספות