שאל את הרב

עגונה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 14/02/07 06:31 כו בשבט התשסז

שאלה

היי,

מאוד מטריד העניין של עגונות. אני מבינה שהיהדות תמיד הייתה הכי מתקדמת ביחס שלה לנשים, ובמשך אלפי שנים נתנה יותר כבוד לאישה מכל דת אחרת. אני מבינה שבאופן כללי היחס לאישה ביהדות היא מאוד מאוד חיובית, ובגלל זה כ"כ מטריד אותי העניין של עגונה. כיום יש עגומות- בהחלט לא חסרים מקרים בהם הבעל לא מסכים לתת גט, ואישה חיה בחסדיו. הוא קורא לה מתי שהוא רוצה, דורש מה שהוא רוצה והיא חייבת להיענות ע"מ לקבל את החופש המגיע לה כבן אדם.

העניין הוא שאני כ"כ מעריכה את היהדות על זה שהיא מוסרית מעבר לכל מוסר אנושי- אז איך זה שבתחום הזה, אין אפשרות לתת לאישה להחליט שלא טוב לה במערכת היחסים הזאת ושהיא רוצה להתנתק מבעלה?!

תודה רבה!

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה
ישנה סתירה מסוימת בין חרות הפרט של האישה לבין עקרונות הקדושה האלוקיים של חיי הנישואין. ריבונו של עולם לימד אותנו כי הקדושה נוצרת על ידי אמירת הרי את מקודשת על ידי הגבר ומנותקת על ידי גט שהוא כותב. אין אנו יודעים את כללי הקדושה ואת הסיבות לכך אלא רק דרך ההלכה – וזו ההלכה.
ברם, עובדה זו לא נועדה לתת לבעל זכות להתעלל באשתו הוא לתבוע ממנה לעשות מה שהוא רוצה כדי שהוא "ישחרר" אותה. זה ניצול ציני וגס של ההלכה הקובעת כיצד יוצרים קדושה וכיצד מנתקים אותה, ועל בתי הדין לעשות כל מאמץ שהבעל לא יוכל לעשות כדבר הזה, כחלק מהמוסריות העליונה עליה כתבת ובצדק.

כל טוב ושלא נדע

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות