שאל את הרב

עבודה בשבת מסיבות חריגות

חדשות כיפה הרב דוד צוקרמן 04/06/07 23:33 יח בסיון התשסז

שאלה

שלום כבוד הרב!שמי קים יאנקלזון ואני סטודנטית לכלכלה.בשיעור מנהג והלכה ביקשו מאיתנו לשאול שאלה אצל רב מוסמך ולעשות על זה עבודה.השאלה שלי היא כזאת: אמא חד-הורית עם שלושה ילדים קטנים עובדת כל השבוע ביום ובלילה בלי לישון כימעט-עדיין לא מצליחה לפרנס את ילדיה,ברמה כזאת שלפעמים המקרר שלהם ריק לגמרי וגם לא מצליחה לשלם משכנתא בזמן.הציעו לה עבודה בשבת תמורת סכום גבוה-האם היא יכולה לעבוד בשבת כדי לפרנס את ילדיה כמו שצריך?אני מאוד אודע לך אם תסביר לי למה כן או לא במפורט ואשמח אם תיתן לי ציטוטים מהתורה והמקור איפה זה נאמר.הרי מדובר באמא שסה"כ רוצה שלילדים שלה יהיה מה לאכול,האם זאת סיבהלא מספיק מוצדקת?תודה רבה מראש.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

על עבודה הכרוכה בחילול שבת אין מה לדבר.
עבודה שאין בה שמץ של חילול שבת, כגון לעבוד כמלצרית בבית מלון העומד תחת השגחת כשרות, יש בה בעיה הניתנת לפיתרון. אפשר לעבוד באותו מקום באמצע השבוע וכך השכר כולל גם עבודה ביום חול וגם עבודה בשבת. באופן זה - מותר.
התיאורים על מצבה של האשה וילדיה מבחינה כלכלית אינם מעלים ואינם מורידים כמלוא הנימה מן הבסיס הנמצא מעבר לשיקולים כלשהם.
ההלכה אף אינה נכנסת לשיקולים על שמירת השבת או אי שמירתה. ההלכה עוסקת בדיני שמירת השבת. מאליו מובן ששמירת השבת על כל פרטיה מוטלת על כל אדם מישראל בלי להתייחס למצבו הכלכלי, המשפחתי, הבריאותי או כל מצב אחר - להוציא פיקוח נפש. גם פיקוח נפש נתון תחת גדרים הלכתיים ברורים ולא נתון לשיקול דעתו של כל אחד.
רצית גם מקורות. המקור העיקרי (למרות שהוא לא הראשון) הוא בעשרת הדברות.
מעבר למקור זה אוסיף רק עוד אחד - ההקדמה של ספר "משנה ברורה" להלכות שבת, כלומר: לשולחן ערוך "אורח חיים" חלק ג'.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות