שאל את הרב

סתירות???

חדשות כיפה צוות ישיבת פתח תקוה 11/06/07 16:29 כה בסיון התשסז

שאלה

שלום רב!

יש לי שתי שאלות מאוד- מאוד מהותיות..

1. כתוב בתורה "לא תיקום ולא תיטור" ומצד שני- "עין תחת עין שן תחת שן".. איך שני המשפטים האלה מסתרים יחד? האם אין סתירה פנימית? הרי עין תחת עין משמעו לנקום באחר ולהחזיר לו כמו ששעשה לנו... לא ברור לי..

2. אני לא בדיוק מבינה.. התפלספתי על זה הרבה עם בן דוד שלי ואיכשהו הצלחתי לבלבל אפילו את עצמי... אנחנו מאמינים שהכל כתוב וידוע מראש ואין דבר כזה מקרה (הכל מהקב"ה.. ידו בכל..)מצד שני אנחנו אומרים שיש באפשרותו של האדם לנתב את חייו במסלול אחר, ולשנות ולשפר ולחזור בתשובה ויש משמעות לכוח רצון.. אז איך זה מתסדר ביחד? כי למשל נקח לדוגמה את סיפור יוסף. שמעתי באיזו הרצאה שכל מה שקרה ליוסף (קנאת האחים, מכירתו לעבד, ירידתו מצרימה)הכל היה מכוון מאת הקב"ה בכדיי שבנ"י יגיעו למצרים, יהיו שם לעבדים ויסבלו והקב"ה יוכל להצילם ולתת להם את התורה. אז אם ככה... כל מה שיוסף היה עושה (חולם או לא חולם את החלומות) או האחים שלו (מוכרים או לא מוכרים אותו לעבדות) כלל לא היה משנה? כי בסופו של דבר הוא היה מגיע מצרימה בדרך זו או אחרת??? אז איפה הבחירה החופשית.. מצד שני- הרי הכל מוכתב מלמעלה.. אבל מצד שלישי- הרי יש בידנו כוח לשנות.. אנחנו צמים ביום כיפור, מתפללים, חוזרים בתשובה.. אז איך זה מתסדר עם זה שהכל כתוב למעלה וידוע מראש.. מצטערת על הבילבול..

מקווה שתוכלו לענות לי במהרה..

תודה-תודה-תודה

תשובה

שלום לך.
1. עלייך להבדיל בין מערכת המשפט והענישה המסודרת בה עוסק הפסוק "שן תחת שן..." לבין הדרישות המצוותיות והמידותיות בין אדם לחבירו הנדרשות מהאדם הפרטי בציווי "לא תקם ולא תטר".
אכן, הפסוק "עין תחת עין" היה נק' מחלוקת בזמן בית שני בין הצדוקים (שמקבלים את התורה שבכתב בלבד) שטענו שאדם צריך להוציא את עין חבירו ממש, לבין ה"פרושים" (שמתחשבים גם בתורה שבעל-פה)שפירשו את הפסוק והסבירו שמערכת המשפט צריכה לפעול באופן הוגן התואם את העבירה שנעשתה ולכן משלם בכסף את שווי העין או האיבר שנפגע. כאמור, לא מדובר בנקמה על ידי הנפגע, אלא בעשיית דין צדק בין אדם לחבירו ע"י בית הדין.

2. לגבי שאלתך השניה- עניין "ידיעה מול בחירה" הוא רחב מאד,ותוכלי למצוא שאלות ותשובות מכיוונים רבים ושונים כאן בשו"ת ובכלל.
אענה לך חלקית על השאלה הספציפית שלך, אך חשוב שתדעי שלא בכך מתמצה הדיון.

סיפור יוסף הוא דוגמה מצוינת, שכן המדרשים אומרים כמוך, שאכן תיאורטית, יעקב יכל לרדת למצרים באופן מבוזה, בשלשלאות של ברזל אך דרך ההתנהלות הטבעית של העולם ובעקבות המעשים של אבותינו, ירדו ישראל למצרים במציאות שבה יוסף הוא המשנה למלך וכו'.
לאור ההסבר ששמעת, המטרה של הקב"ה הייתה להוריד בסופו של דבר את עם ישראל למצרים, אך עדיין יש ביד בני האדם להחליט (גם שלא במודע) כיצד הדבר יקרה, על פי הבנה של רע וטוב, ומה ציווה הקב"ה אותנו כבני אדם.

העולם מונהג ע"י הקב"ה במערכות של שכר ועונש בעולם הזה (ככתוב בפירוש בפרשיית "והיה אם שמוע") ותגמול הוגן בעולם הבא (כדברי חז"ל).
אם הוא לא היה כך, לא הייתה משמעות למעשינו שכן אם קורות האדם לא תלויות במעשיו, מדוע נברא?
אין אפשרות לדעת מה יקרה, איך יתגלגלו הדברים, והאם מעשינו הספציפיים או הקורות אותנו ביום-יום הם חלק מתהליך גדול ומהו.
כל עניין המצוות, התפילות, התשובה וכד' הוא הכלים אותם נתן לנו הקב"ה לעשות את רצונו בעולם ובהם יש לנו את מלוא הכח לפעול. אנחנו יכולים לבקש מהקב"ה שיסייע-

אך בסופו של דבר זה תלוי ברצון שלנו וביישום שלו...
כל טוב.
אריאל.פ. (המשיב אינו רב)

כתבות נוספות