שאל את הרב

ספורט בשבת

חדשות כיפה חברים מקשיבים 06/12/11 12:02 י בכסלו התשעב

שאלה

האם מותר ללכת לתחרות טניס בשבת? תודה רבה עמית

תשובה

שלום רב לך עמית,
בשאלתך לא פרטת מאיזה כיוון אתה רוצה להגיע לתחרות, האם מכיוון של אחד המתמודדים, או מהכיוון של אחד הצופים. לא כתבת גם האם התחרות היא בין חברים, או תחרות שבה רגילים לרשום את המנצחים והמפסידים (מה שקרוי תחרות רשמית) לכן נענה באופן כללי, ונשתדל לפרט על כל מקרה ומקרה לגופו.
באופן כללי נקדים ונאמר שהקב"ה נתן לנו היהודים את השבת כמתנה, מתנה שהיא קודם כל, ואחרי הכל, בשבילנו, כמו שאומרים בתפילת שבת: "ולא נתתו ה' אלוקינו לגויי הארצות, ולא הנחלתו מלכנו לעובדי פסילים, וגם במנוחתו לא ישכנו ערלים", המנוחה המיוחדת שיש בשבת, היא מנוחה מיוחדת לנו היהודים, שומרי השבת, ולא ניתן להשיג אותה בשום מקום אחר.
כפי שאנו אומרים בקידוש, ובתפילה, שה' עבד ששה ימים, ואילו ביום השביעי הוא ברא את המנוחה, הזמן שבו אנחנו עוצרים ומתבוננים על הבריאה ועל מעשי ה'.
לכן ברור, שהדבר הכי טוב לעשות בשבת זה לעסוק במעשי ה' ובתורתו, ולהשתדל ליצור יום שיתן לנו חיזוק רוחני לשבוע כולו.
אבל ברור שיש משחקים רבים שמותרים מבחינת ההלכה, ומשחקים אחרים שאסורים.
נקדים ונאמר שמשחק על דשא טבעי, או מקום שאינו מרוצף (לא סינטתי ולא מגרש חימר) (לפי הידוע לי, מגרשים מסוג זה הולכים ופוחתים, אם בכלל) אסור מדרבנן.
במשחק תחרותי שרגילים לרשום את הנקודות, ויש שופט שמחליט מה קורה, כיון שהמשחק עצמו כרוך בחילולי שבת רבים שנעשים על ידי יהודים, אין לשחק בתחרות כזו.
גם בלי חילולי שבת ישנה בעייה במשחק שנערך בין שתי קבוצות, ומושך אליו קהל רב שמתאספים ויוצרים יחד זילות לשבת, דבר זה מופיע כבר במדרש: "טור שמעון היתה עיר גדולה ולמה חרבו? א"ר הונא משום שהיו משחקין בכדור בשבת" (איכה רבה פרשה ב ד"ה ד בלע ה'). במדרש זה נאמרו פירושים רבים שזה אחד מהם.

אגב, אעיר שכשבדקתי מהי המציאות בישראל בהקשר של טניס ראיתי שרוב רובם של תחרויות הטניס מתקיימות דווקא בשבת, כיון שזהו היום הפנוי של האנשים, לצערנו, דבר זה אינו תומך בשומרי השבת שרוצים להשתתף בתחרויות אלו, וחבל מאוד. אבל לפעמים צריך לדעת לוותר גם על דברים שחשובים לנו כדי להרוויח דברים חשובים עוד יותר...
לסיכום: אם משטח המשחק אינו טבעי (מרוצף, או מרובד בחימר) והתחרות היא תחרות בין חברים, שאינה רשמית, מותר לשחק בשבת, ובכל מקרה אחר מותר.
שנזכה לקבל שבתות מתוך רוב שמחה!

כתבות נוספות