שאל את הרב

סיפור חנוכה בתפילה ובגמרא

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/12/11 19:56 כו בכסלו התשעב

שאלה

שלום רב

רציתי לשאול למה בעל הנסים שבעמידה או בברכת המזון מדובר על ניצחון במלחמה אבל לא מוזכר מלה על פח השמן. ובגמרא על השאלה "מה חנוכה?" מספרת הגמרא על פח השמן אבל אין אף מלה על הניצחון נגד היוונים?

תשובה

שלום וברכה!
לאחר עיון בנושא אפשר להגיד שיש הבדל, בתפילה ובברכת המזון כשאנחנו מודים לקב"ה, אנחנו מודים על הניצחון על היוונים, שהייתה ישועה גדולה לעם ישראל. והעיקר של ההודאה היא על ניצחון של תרבות ישראל על תרבות יוון, שהיוונים ניסו להביא את התרבות שלהם ע"י גזירות, על השבת, על המילה ושלא יקדשו את החודש, הגזירות היו על הברית שבינינו לבין הקב"ה, ולכן גם מזכירים את עצם חנוכת המזבח והדלקת הנרות בחצרות קודשיך שזה ביטוי לברית שלנו עם הקב"ה.
אבל, כשאנחנו באים לשאול מהי "המהות של חנוכה", מה המניע של תרבות ישראל,מאיפה הכול מתחיל, אנחנו מדברים על הנס של פך השמן, שמצאו פך של שמן חתום בחותם של כהן גדול.
ויסוד הנס הזה בא להבהיר לנו מסר, וכך כתוב בספרים: (עיין בספר התודעה), כל מקום שנזכר בדברי חכמים לעניין שמן בהדלקת המנורה רומז הוא לחכמה,לתוכן, למילוי רוחני, וכשנכנסו היוונים להיכל, טימאו כל השמנים, כלומר פגמו בחכמת-ישראל, בתוכן של עם ישראל, בזה שהם החדירו את תרבות יוון, פילוסופיה יוונית.
וכשחזרו החשמונאים ונכנסו להיכל לא מצאו אלא פך אחד משמן טהור. כלומר, עם כל מה שפגמו היוונים בנשמתם של ישראל, לא הצליחו ליגע בנקודה הפנימית הסגולית של עם ישראל, שהיא טהורה וחזקה ואף אחד לא יכול לטמא אותה וזאת הסגולה שירשנו אותם מהאבות והאמות הקדושים.
עוד נקודה בהקשר הזה, שהספיק השמן לשמונה ימים בדרך נס על טבעית – שהנקודה היהודית הזאת, (אותו מעט שמן שחתום בחותם כהן גדול ונשאר טהור), היא מעל הטבע, היא נצחית, היא אלוקית.
לסיכום יש פה שני חלקים:
דברנו על החלק הרוחני של נס פך השמן שהיא המניע הפנימי לתרבות ישראל, לחכמת ישראל, שהיסוד הוא הסגולה היהודית שבנו שתמיד תישאר טהורה ונצחית, וזה המהות חנוכה.
ודברנו על החלק הגשמי, הפיזי, שנובע מהחלק הרוחני, של ניצחון בית חשמונאי, המכבים, על היוונים, שזה בעצם ניצחון של תרבות ישראל על תרבות יוון שעל זה אנו מודים.
חנוכה שמח! חן

כתבות נוספות