שאל את הרב

סיוע לנפגעי הרעידה בהאיטי

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 14/01/10 16:22 כח בטבת התשע

שאלה

רציתי לשאול האם מצד ההלכה מדינת ישראל צריכה לסייע לנפגעי הרעש והרעידה בהאיטי, או שמא לא, בגלל הכלל ההלכתי שעניי עירך קודמים, ועדיין לא פתרנו את כל הבעיות הכלכליות כאן בארץ.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה

בענייני צדקה וחלוקת כספים יש להבחין בין שני מצבים: מצב אחד רגיל, בו עולה השאלה כיצד לחלק את כספי הצדקה שאדם נותן. זו שאלה שיש לה היבטים רחבים מאוד, חלקם נמצא בשולחן ערוך (כגון הקדמת פדיון שבויים לכל דבר אחר), חלקם עולה מדיונים רבים בשותי"ם (מעט להרבה או לפתור את הבעיה של אחד), חלקם לפי סולם ערכים (עניים תלמידי חכמים, שזו העדיפות הראשונה, שהרי עושים בצדקה זו שני דברים כאחד), חלקם לפי הכלל של "עניי עירך קודמים, וחלקם לפי נטייתו האישית של האדם. זהו המצב הרגיל והנורמלי, כיוון שלא חדל אביון מקרב הארץ.

ברם, ישנם מצבי חרום, בהם כל השיקולים האלה נדחים מפני המציאות האיומה והנוראה, כשכספי הנתינה הם פיקוח נפש של ממש, להמונים המונים שנמצאים במציאות הקשה ביותר של רעידת האדמה. זהו הזמן שלא עושים חשבונות מסובכים, ונותנים את מה שאפשר כדי לסייע, כאשר מוודאים כמובן שהכסף הולך אכן לסיוע. יסוד הסיוע הזה הוא הברית שבין כל באי עולם, בהיותם צלם א-לוהים, והרגש הפשוט והיסודי של ההומניות, החמלה והשותפות. דברים מעין אלה כתב הנצי"ב בהקשר אחר בהקדמתו הידועה לספר בראשית, ובהסבר מאבקו של אברהם למען הצלת סדום.

מעבר לכך, יש בדברים קידוש השם, ונשיאת שמו של הקב"ה בעולם, כמי שעושה צדק ומביא מרפא לכואבים ולדווים, ושעם ישראל הנושא את שמו שותף בהתגייסות העולמית למען הנפגעים קשה ברעש.

על כן, בשלב הזה לא עושים חשבונות, אלא שותפים במשימה הזו, ומתגייסים יחד עם הרבה מבאי עולם לטובת האיטי.


כל טוב

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות