שאל את הרב

נשים "כשרות" שאינן הולכות בכיסוי ראש

חדשות כיפה הרב דב ברקוביץ 21/12/10 21:48 יד בטבת התשעא

שאלה

בסיעתא דשמיא

שלום הרב,

א)האם אשה נשואה חייבת לכסות את שיער ראשה?

ב)האם יש דעה שלא מחייבת לכסות את הראש?

ג)במידה וכל הנשים הנשואות ללא יוצאת מן הכלל מחוייבת הילכתית בכיסוי ראש, איך בכל זאת יש המון נשים בציבור "הציוני דתי" ששומרות כשרות ושבת ועוד המון מצוות ונמצאות בקהילה שיש רב ומורה הלכה ובכל זאת אינן מכסות את ראשן?

תודה,

מאיר

תשובה

שלום מאיר,

אינני יודע אם אוכל לענות בשם ה"נשים הכשרות" שאינן מכסות את ראשן. אנסה בכל זאת להעיר כמה הערות.
א. אישה נשואה חייבת לכסות ראשה. כך נפסק לאורך הדורות - כך כתוב בספרי ההלכה מהמשנה ועד ימינו. במקורות אלו נאמר שיש בעיה לומר את שם ה' לפני שיער של האישה הנידון כ"ערוה".
ב. יש דעות החולקות בשיעור כיסוי הראש - כלומר, כמה שיער מותר לחשוף. אך לכל הדעות הכיסוי חייב לכסות את הרוב הגדול של השיער.
ג. למרות זאת היו קהילות כשרות בישראל, במיוחד במערב אירופה ולאחר מכן בארצות הברית בהן "נשים כשרות מאוד" לא כיסו את ראשן. החשבון שלהן, ושל חלק מרבני קהילות אלו, היה שעניין "שיער באישה ערווה" הינה עניין הנגזר מיסודות הצניעות, ובהלכות אלו ישנם איסורים מוחלטים המחייבים את כל הנשים (והגברים), וישנם איסורים התלויים בנוהג הציבור.
גם היום ברור לנו שישנם הבדלים בגבולות הצניעות ובמלבוש בין קהילות שונות - שכולן "כשרות למהדרין". באופן דומה, בקהילות שנשים לא כיסו את ראשן החשבון היה שאם כל הנשים באוכלוסיה הכללית אינן מכסות את ראשן, הרי מצד דיני צניעות אותן הנשים שלא כיסו את ראשן אינן עוברות את גבולות הצניעות המתחייבים.
אני בעצמי הכרתי נשים "חשובות" - נשים של רבנים גדולים שגם היו בזכות עצמן יודעות תורה ומקפידות על "קוצו של יוד" - שלא כיסו את ראשן בקהילות אלו.
בברכה, דוב ברקוביץ

כתבות נוספות