שאל את הרב

נרות חנוכה - הידור בחנוכיה?

חדשות כיפה צוות ישיבת אלון מורה 07/12/06 11:57 טז בכסלו התשסז

שאלה

שלום .

אבקש לדעת אם הדלקת נרות בחנוכה בכוסיות מצופות בזהב נחשב מדרגה ראשונה- בהידור ?

או שזה לא משנה אם הכוסיות יהיו של זכוכית על גבי חנוכיית זהב או כסף ? תודה

תשובה

לדלית שלום,

מיוחדותו של נס חנוכה היתה בהידור שבו נעשה, כפי שיובא להלן - ולכן מצאנו בהלכות חנוכה מנהג שאינו מוכר כל כך בהלכה: חלוקה למדרגות בקיום המצווה של עיקר הדין, רמת מהדרין, ומהדרין מן המהדרין, ולפי זה נקבעת כמות הנרות ומספר החנוכיות שמדליקים בכל בית.

אבל, נשים לב: מה היה ההידור בנס החנוכה?
כשלא נמצא שמן טהור, שלא נטמא ע"י אותם צוררים, מצד הדין אפשר היה להדליק גם בשמן טמא, ע"פ הכלל ההלכתי ש"טומאה הותרה בציבור", וכשכל הציבור טמא - אפשר לפעול גם מתוך טומאה.
אבל הנס המיוחד והמהודר היה שנמצא פך שמן טהור, והשימוש בו התאפשר למשך כל הזמן הנדרש ליצר שמן טהור (=8 ימים).
דהיינו, ההידור היה ביחס להדלקה ולשמן, ביחס לרוח- לאור.

אך מה ביחס לכלי, לחומר, למנורה שבה הודלקו הנרות בביהמ"ק?
כאן מצאנו דבר מעניין:
חלכמים מתארים לנו את הדרך שבה נקטו בית חשמונאי (מס' ר"ה דף כד' ב'):
בתחילה השתמשו בשיפודים של מתכת שהיו מחופים בבעץ (=בדיל), ובהמשך, כשהעשירו, עשו מנורה של כסף, ורק לבסוף הצליחו לעשות מנורת זהב.

אם כן, [עיקר ההידור בחנוכה הוא בשמן, ולא במנורה,]
וכך גם נראה בהלכות החג, שההידור מתייחס למספר הנרות ובני הבית המדליקים, ולא לחנוכיה וממה היא עשויה.
(המקור לדברים מופיע בהרחבה באגרת של הרב קוק זצ"ל, המופיעה באגרות ח"ג עמ' עה')


אעפ"כ, למדנו בדברי חז"ל עיקרון חשוב נוסף ביחס לדרך קיומן של המצוות:
"זה אלי, ואנוהו - [התנאה לפניו במצות]: עשה לפניו סוכה נאה, ולולב נאה, ושופר נאה, ציצית נאה, ספר תורה נאה וכתוב בו לשמו בדיו נאה, בקולמוס נאה.." (מס' שבת קלג' ב')

א"כ, יש בהחלט מקום להשתמש בכלים נאים ומהודרים, ובודאי שההידור גם בחנוכיה הוא משמעותי.

בברכה
אמיר

כתבות נוספות