שאל את הרב

נרות ארומתרפיה

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 16/12/16 10:45 טז בכסלו התשעז

שאלה

שלום כבוד הרב,

אני לא יודעת כיצד לשאול את השאלה אז פשוט אצטט כאן חלק מכתבה ואז אשאל:

"חוש הריח הוא אחד החושים החזקים ביותר, שכן הוא מסוגל לעורר זיכרונות בין רגע, תורם לפיתוח תיאבון ופעמים רבות, ניחוחות מסוימים גם גורמים לנו לתחושת רוגע בלתי רגיל. בדיוק בגלל הסיבה הזו מייצרים נרות ארומתרפיים מיוחדים שמלבד הניחוח המשכר שלהם, יש להם תכונות רבות שמסייעות לגוף כמו שיפור זיכרון, רגיעה, הקלה על כאבים שונים ועוד, בזכות נוכחות של שמנים אתריים שנמצאים בשימוש כגורם מרפא כבר אלפי שנים וניתן למצוא בחנויות רבות. כדי שגם אתם תוכלו להכין נרות ארומתרפיים בקלות וליהנות מהיתרונות הרבים שלהם, כל שתצטרכו לעשות הוא לעקוב אחר המדריך הבא ולקצור את כל היתרונות של הנרות הנפלאים הללו."

השאלה שלי היא האם מותר לי להכין נרות כאלה? לא יודעת, אני מחדת שיש לזה איסור כלשהו מהתורה או מההלכה.. המרכיבים הם כמו בזיליקום, ציפורן, קינמון , לבנדר , נענע .. כל מי כאלה - יש בזה איסור?

תשובה

לשואלת שלום
דבר פשוט הוא ש[הריח משפיע על הנפש]. וחכמת הארומה ('ניחוח') תרפיה ('טיפול') נשענת על עיקרון זה.
וכך כתוב בגמרא: "אמר רב: מנין שמברכים על הריח? שנאמר: "כֹּל הַנְּשָׁמָה תְּהַלֵּל יָהּ" איזהו דבר שהנשמה נהנית ממנו ואין הגוף נהנה ממנו? הוי אומר זה הריח".
וכן כתוב על קטורת המקדש: "אִלּוּ הָיָה נוֹתֵן בָּהּ קָרְטוֹב שֶׁל דְּבַשׁ, אֵין אָדָם יָכוֹל לַעֲמֹד מִפְּנֵי רֵיחָהּ". דהיינו שיש ריחות שהאדם מתרגש מהם ואפילו מתעלף.
אלא, שטכניקות [ריפוי] על ידי ריח הן לא מוכחות דיין במחקרים ויש להשתמש בהם באופן מסוייג במיוחד (כמו רוב תחומי הרפואה האלטרנטיבית). אם את רואה שזה גורם לך לרגשות חיוביים – יכולה את להשתמש בזה. אך לא הייתי ממליץ [להחליף] את טיפול הרופא בדברים מסוג זה.
לסיכום: [אין איסור בדבר]. כמובן בתנאי שאין מייחסים לזה סגולות על-טבעיות.
אם רב החומר הטבעי על הכימי – [יש לברך על הנאת הריח], לפי הסוג:
דוגמאות: הדס, ברוש לימוני, יסמין, רוזמרין, ציפורן, שיבא, יערה ופרחים ועלים של אילנות- מברכים '[עצי בשמים]'.
פיגם, יקינתון ונרקיס שגבעולו רך – מברך '[עשבי בשמים]'. ולגבי נענע היו שהסתפקו, ועל כן עדיף לברך '[מיני בשמים]'.
וכן מי שהביאו לו מין צמח ריחני, ואין לו דרך קלה לברר אם הוא עשב או עץ, יברך 'מיני בשמים'.
(מקורות: מסכת ברכות מג | פיטום הקטורת | נר באישון לילה | פניני הלכה ברכות הריח)

כתבות נוספות