שאל את הרב

נישואים לא כשרים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 22/05/07 07:06 ה בסיון התשסז

שאלה

שלום רב לכבוד הרב

שאלתי שאלה בפורום שלכם, ונעניתי שמאחר ומדובר בשאלה אישית, עלי לפנות לרב יועץ באופן אישי.

לפני כשמונה שנים נשאתי בנישואים קונסרוטיבים. הסיבה שבחרתי להנשא כך, לא ברבנות, היתה שלמעשה התנועה הקונסרבטיבית היתה התנועה דרכה הכרתי את היהדות, ובאותה תקופה לא הייתי ערה להבדלים ההלכתיים בין רבנות קונסרבטיבית ליהדות אורתותדכסית. לאחרונה אני עוברת תהליך של התקרבות להלכה, ורציתי לבדוק את הכשרות של נישואי. יש לציין שהתחתנתי גם בקפריסין, ובישראל אני רשומה כנשואה. לבעלי ולי שתי בנות, ואני כרגע בחודש השביעי להריוני.

פניתי לבית הדין הרבני באשקלון, מתוך רצון לבדוק אפשרות להנשא שוב, כדת משה וישראל. במהלך הבירור קיבלתי היתר להנשא שוב, לאחר שהבאתי שני עדים שהעידו שאני ובעלי פנויים להנשא זה לזה. בנוסף, פניתי לרב של צוהר שבדק את הנושא הלכתית, ואמר לי שלפי ההלכה העדים שלי אינם כשרים, כי אחד מהם הוא רב קונסרבטיבי שפסול לפי ההלכה להעיד בנישואין.

למיטב ידיעתי, ואף קיבלתי על כך הסבר לפני נישואי, כדי להנשא לגבר אחר פרט לבעלי, היה עלי להתגרש ברבנות. מכאן, שבאופן עקיף אני נשואה, כי לו לא הייתי נשואה, למה היה עלי להתגרש ברבנות?

אני קצת מבולבלת מול המעמד ההלכתי של נישואי והייתי רוצה לשמוע את עמדת ההלכה בעניין. אני פונה לצוהר כי אני מאמינה שמדובר ברבנות נקייה מפוליטיקה הנאמנה להלכה ולא לשיקולים פוליטיים. התרשמתי שקיים פחד ודחייה גדולה בציבור האורתודוכסי כנגד ציבורים קונסרבטיביים ורפורמיים. הייתי רוצה לקבל ממך תשובה שאינה מושפעת מרגשות או מדעות קדומות, אלא היא תולדה של עיון אמיתי במקורות ההלכתיים בנוגע לנישואין לא כשרים ומשמעותם כלפי.

לתשובה זו תהיה משמעות בהחלטתי אם להמשיך בתהליך ולהנשא ברבנות, או לוותר על העניין ולהשאר בנישואין בהם אני נמצאת כיום.

תודה, וחג שבועות שמח

תמי.

תשובה

שלום וברכה
את צודקת בדברייך שיש סתירה מסוימת ביחס לנישואין הקונסרבטיביים, והדבר נובע בשל מורכבות העניין. היהדות הקונסרבטיבית עורכת את החופות פעמים רבות באור המסגרת ההלכתית אולם היא עצמה אינה מכירה בהלכה בצורתה המחייבת, ועל כן היא עצמה סותרת את עצמה, ומתוך כך היחס אליה הוא מורכב ומסובך.
המקובל בבתי הדין הוא שבעוד שבנישואין אזרחיים ובנישואין רפורמיים אין דורשים גט (לעתים דורשים גט לחומרא, כדי שלא ייוצר הרגל שבני זוג נפרדים ללא גט, אולם מבחינה הלכתית לגט זה אין שום משמעות) הרי שבנישואין מעין אלה שאת עברת דורשים גט (אם רוצים להיפרד). מאידך גיסא, לא מגדירים את הנישואין האלה כנישואין תקפים. כאמור, יש סתירה בדבר, והסתירה נובעת מהסתירה שבתנועה הקונסרבטיבית עצמה.

על כן, התקרבותך להלכה ראויה ליצור נישואין תקפים לחלוטין לאור ההלכה. נישואין אלה נעשים בשני עדים כשרים, ועל ידי כך תהיי נשואה לדעת כולם.


כל טוב ואני מקווה שהצלחתי לעשות מעט סדר בדברים

כתבות נוספות