שאל את הרב

נידה

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 13/04/09 11:29 יט בניסן התשסט

שאלה

אישתי ילדה בת בתאריך 03.04.09 , היום היא אמרה לי כי נגמר לה הדימום. כמה זמן אנחנו צריכים לשמור נידה. ממה שאני יודע בתורה כתוב 66 שבועיים קריא סך הכל 80 יום וזה מה ששמרנו גם בילדה הראשונה, אבל משום מה כל מי שאני מדבר איתו(יש לי הרבה חברים דתיים) אומרים כי מדובר בתקופה קצרה יותר.

תודה וחג שמח

תשובה

שלום וברכה!

ראשית מזל טוב להולדת הבת, שתזכו לגדלה לתורה , לחופה ולמעשים טובים!

אעשה קצת סדר, כדי שהדברים יהיו מובנים יותר.
יש כמה סוגי דם המטמאים את האישה - נידה, זיבה ודם לידה. ישנם גם דמים טהורים מהתורה ואחד מהם הוא דם טוהר הבא לאחר דם לידה. פעם הייתה בקיאות בדמים, כלומר חכמי ישראל ידעו להבדיל בין דם טמא לבין דם טהור. כבר בימי הגמרא נפסקה המסורת ואמוראים העידו על עצמם שאינם בקיאים בדמים, לכן נפסק שכל דם שאישה רואה נחשב לדם זיבה (החמור בין כולם), המצריך 7 נקיים. זה מה שאנו נוהגים היום בענין נידה.
בימים קדומים טרם איבוד המסורת אישה יולדת הייתה טמאה על זכר שבעת ימים ( דם לידה הטמא ) ואח"כ נטהרת לבעלה וכל דימום הבא ב-33 ימים הבאים נחשב לדם טהור (כלומר אינו אוסר אישה על בעלה), זה מה שנקרא דם טוהר. אחרי סיום התקופה של 40 יום אישה הייתה מביאה קורבן יולדת. על נקבה הדין שונה - תקופת הטומאה היא שבועיים ( דם לידה הטמא ) ואח"כ אישה נטהרת לבעלה וכל דימום הבא ב-66 ימים הבאים הינו דם טהור ואינו מטמא. לאחר 80 יום מלידת נקבה אישה הייתה מביאה קורבן יולדת. כל מה שהסברתי כאן הינו דין תורה המוכר לך שהיה טרם איבוד המסורת. ברם ישנו גם דין של יולדת בזוב ( כלומר כאשר אישה יולדת בשעת הלידה רואה דם זיבה ), במקרה זה אישה נטהרת רק אחרי הפסקת דם וספירת 7 ימים נקיים, אך לא לפני שבוע הראשון שלאחר לידת בן ו-14 ימים הראשונים שלאחר לידת בת. בעקבות איבוד המסורת חכמינו החמירו וגזרו שכל היולדות נחשבות ליולדות בזוב ולכן צריכות להמתין עד הפסקת הדם ואז לספור 7 נקיים ולהטהר ע"י טבילה. כמו כן התבטל דין של דם טוהר ( דם הבא בתקופה של 33 יום לזכר ושל 66 יום לנקבה ), מכיוון שאנו חוששים שכל דם שאישה רואה הינו דם זיבה ומטמא.

אחרי כל ההקדמה אסביר את הדין בימינו. אישה יולדת טמאה עד שתפסק הדם והיא תעשה הפסק טהרה, תספור 7 נקיים ותטבול, אך לא לפני תום 7 ימים הראשונים מהלידה במקרה ונולד בן ולא לפני תום 14 ימים הראשונים מהלידה במקרה ונולדה בת. כל דימום שיבוא אח"כ נחשב לדם זיבה ויש להתנהג כמו בימי נידה הרגילים עם כל דיניהם. מכאן אורך האיסור לאחר הלידה נמשך כל עוד אישה רואה דם 7 נקיים לאחר הפסקת הדם.
עכשיו נעבור לשאלה מתי יולדת יכולה להתחיל לספור 7 נקיים? שולחן ערוך יורה דעה סימן קצ"ד סעיף א' פסק ע"פ רוב הראשונים שיולדת יכולה לספור 7 נקיים כבר בתוך שבוע לאחר לידת זכר או שבועיים לאחר לידת נקבה. לכן אם לאישתך פסק הדם לחלוטין, היא יכולה לעשות הפסק טהרה, לספור 7 ימים נקיים ולטבול. ברגע שאישתך תטבול אתם מותרים הלכתית, אך רופאים מאד לא ממליצים על חיי אישות ב-6 שבועות הראשונות שלאחר הלידה וטרם בדיקה רפואית בתום 6 שבועות אלו.


מקווה שעזרתי לך.

חג כשר ושמח ושוב מזל טוב,

חיים דב בריסק, צוות ישיבת הר עציון

כתבות נוספות