שאל את הרב

נידה בפנויה

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 29/04/07 16:03 יא באייר התשסז

שאלה

שלום רב ..

אני בחורה דתיה אך אינני שומרת נגיעה

אני יודעת כי ישנו איסור למגע כלשהו של גבר באשתו בזמן נידתה

שאלתי היא : האם איסור זה הוא גם לגבי פנויה ואם כן איך עליי להגיד זאת לבן זוגי ....

תשובה

שלום וברכה!

כל בחורה מפעם הראשונה שראתה דם מחזור היא נידה וכל האיסורים חלים עליה עד שתטהר ע"י בדיקות, ספירת נקיים וטבילה. בהלכה הזאת אין שום הבדל בין פנויות לבין נשואות. יתירה מזאת, אסור לפנויה להטהר מנידה לעומת הנשואה כך מבואר בשו"ת הריב"ש שמובא בסוף דברי בית יוסף ביורה דעה ס' קפ"ג. כלומר איסור נידה שייך בפנויה מפעם הראשונה שראתה דם בחייה ועד שהיא נטהרת בפעם הראשונה בסמוך לחתונה. מכאן יש איסור נגיעה תמידי בפנויה בין היא נמצאת כרגע במחזור בין לא.

ומה היא חומרת האיסור:

בענין זה יש מחלוקת בין הרמב"ם לבין הרמב"ן.

הרמב"ם פוסק שנגיעה שמקבלים ממנה הנאה אסורה מדאורייתא ואיסור שלה יהרג ואל יעבור. ואם אין הנאה מנגיעה, אז האיסור הוא מדרבנן.

רמב"ן סבור שגם נגיעה עם הנאה אסורה רק מדרבנן.

מבית יוסף ושו"ע באבן העזר בס´ כא וביו"ד בס´ קצ"ה משמע שהוא פוסק כשיטת הרמב"ם שאיסור נגיעה ויש בו הנאה מזה הוא איסור דאורייתא ודינו יהרג ואל יעבור.

לאור ההסבר למעלה, שפנויה נמצאת באיסור נידה באופן תמידי ממחזור הראשון בחייה עד החתונה שלה, הנגיעה של הנאה וחיבה בפנויה בין בתקופת המחזור בין שלא בתקופת המחזור היא עברה על איסור של תורה שהוא ברמת יהרג ואל יעבור, כלומר חמור מאד.

העונש על העברה הזאת מבואר בגמרא מסכת שבת דף יג והוא מיתה בידי שמים. ואם היה בית המקדש קיים והיה הסנהדרין אז העונש היה מלקות ארבעים ( ע"פ הרמב"ם, שכאמור נפסק להלכה ).

איך להסבריר לבן זוג שצריך לשמור? קודם כל תגידי שאת מתכוונת לשמור ולא מוכנה להתפשר על הדבר. גם תסבירי לו מהו האיסור של נגיעה ומה חומרתו, בשביל זה כתבתי תשובה בהרחבה.

בברכה,

חיים דב בריסק, צוות ישיבת הר עציון

כתבות נוספות