שאל את הרב

נטילת ידים שחרית ועוד

חדשות כיפה הרב דוד לוי 17/12/11 18:24 כא בכסלו התשעב

שאלה

בס"ד

שלום כבוד הרב.

1. לגבי נטילת ידיים של שחרית ונטילת ידיים שלאחר שירותים. קראתי פה באתר שדעתו של הרב עובדיה יוסף היא שהולכים קודם להתפנות ולאחר מכן הולכים לנטול ידיים של שחרית בשביל שהנטילה הראשונה תיהיה הנטילה של שחרית. לא היה רשום שם מה עושים עם הנטילה שלאחר שירותים. האם אני אלך להתפנות, אטול את ידיי ולפני הניגוב אברך "על נטילת ידיים" ואחרי הניגוב "אשר יצר" או שלעשות 2 נטילות שהראשונה היא "על נטילת ידיים" ואחר כך "אשר יצר"? או שבכלל צריך ליטול ידיים של שחרית ואז ללכת להתפנות ושוב ליטול ולברך "אשר יצר"?

2. אם אני ישנה אחרי חצות ולא הספקתי להגיד ק"ש שעל המיטה לפני חצות האם מותר לי להגיד את ק"ש שעל המיטה ולכלול בתוכה את "ברכת המפיל" או שאני צריכה להגיד ק"ש בלי "ברכת המפיל" בגלל שעבר חצות?

3. האם מותר בשבת לפתוח מוצר מזון שיש לו סגירה הרמטית במקום של הסגירה (כמו שפותחים חטיף ביום חול לדוג') או שצריך לפתוח בשינוי לדוג' לקרוע לאורך את המוצר כמו: חטיף, ביסקוויטים וכד'...?

תודה רבה ויישר כח גדול.

תשובה

שלום לך

תזכי למצוות על הרצון שלך ללמוד ולהתקדם.

1.
א. אין ללמוד מאתרי אינטרנט ! זה לא לימוד תורה אלא סיפוק סקרנות ולכל היותר התעוררות ללמוד מסודר מספר.
ב. אינני יודע מי כתב את הדברים שקראת בשם גדול הדור מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א - אבל אם חשובה לך דעתו תשאלי אותו.
את יכולה גם לעיין בספרים שכתבו בניו אלא ששם תקראי את דעתם והבנתם שלהם, כל אחד מהם תלמיד חכם בפני עצמו. לא תמיד הם כולם בדעה אחת.

ג. אני הקטן אינני זוכר דעה כזו וקשה לי להבינה כי נטילת ידיים שחרית תפקידה להעביר רוח רעה של הלילה ורבים משתדלים לא לגעת בשום איבר וגם לא להתפנות לפני כן. כל זאת לכתחילה.
אבל אם האדם לחוץ מאד, ונאלץ להקדים הליכה לשירותים, אז ברור שנטילה אחת תועיל גם לרוח הרעה של הבוקר וגם לרוח הרעה של השירותים שהרי שתיהן הן 3 פעמים לסירוגין. ואמנם נטילת הבוקר חייב להיות בכלי ואילו הנטילה מהשירותים אינה חייבת, אלא שמותר ואולי גם מהודר לעשותה בכלי.

ד. אין מברכים שום ברכה לפני נטילת ידים ולפני התנקות בשירותים - רק אחר כך מותר לברך.
כזכור 'מודה אני' אינה ברכה ואינה צריכה נקיות ונטילת ידים וכד' כדי לאמרה אלא מיד כאשר האדם מתעורר.

2. את יכולה לכלול את ברכת 'המפיל'. לדעת פוסקים רבים בלי שם ומלכות וכך המלצתי לנהוג.

3. עדיף לקרוע ויש להזהר שלא לחתוך אותיות, ולצורך כך מותר גם להשתמש במספריים.
אני מקווה שהבנתי את שאלתך ואם יש לך ספק את יכולה להתקשר 098987548

בברכת שבת שלום דוד לוי

כתבות נוספות