שאל את הרב

נוסח התפילה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 29/05/06 18:27 ב בסיון התשסו

שאלה

אני בת 17 וספרדיה ועד עכשיו בגלל שהורגלתי להתפלל בנוסח ספרד התפללתי כך, בזמן האחרון הציק לי הדבר והתחלתי להתפלל בנוסח של אבי נוסח הספרדים ועדות המזרח. האם זה נכון? זה לא מאוחר מדי?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום,
שאלת נוסח התפלה הינה שאלה מרתקת. לכאורה התופעה שכל קהילה מתפללת בנוסח שונה הינה מתמיהה וצריכה בירור. ידועים דברי האר"י שבשמים ישנם י"ב שערים אחד כנגד על שבט מישראל, וכל תפלה עולה משער אחר. האר"י בדבריו חידש שלכל נוסח יש מקום וייחוד וכל אחד ישמור על מנהג אבותיו.
כפי שאת כותבת באופן כללי בנושאים אלו ישנם שני גורמים- מנהג אבות ומנהג שאת נוהגת בו. ולכן בהרבה נושאים גם אם את נוהגת שלא כמו מנהג אבות, אם את נוהגת כך תמיד אם את רוצה לשנות בחזרה יש לעשות הפרת נדרים. אך בעניין זה נראה שאין צורך, ואם את רוצה את יכולה לחזור ולהתפלל כנוסח אבותייך. הרב עובדיה פוסק במספר תשובות שאדם שרוצה לחזור ולהתפלל בנוסח עדות המזרח אינו צריך לעשות הפרת נדרים ויכול לשנות את נוסחו מייד. כמו כן אם את מתפללת בנוסח זה מכיוון שלא הכרת את נוסח אבותייך יש היתר נוסף לשנות את הנוסח ללא הפרה.
בתפלה ישנה חשיבות מיוחדת לכוונת ורצון הלב ולכן מן הראוי שתתפללי בנוסח הקרוב ללבך ולרצונך. גם אם היה צורך היית יכולה לעשות הפרת נדרים ולשנות את הנוסח, ובמקרה זה אין כלל צורך כזה ואת יכולה לשנות את מנהגך ולהתפלל בנוסח עדות המזרח.
רק טוב,
אוהד.
ohad_fix@hotmail.com

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות