שאל את הרב

נוסח הפרשת תו"מ מראש

חדשות כיפה הרב משה כ''ץ 10/03/02 03:42 כו באדר התשסב

שאלה

ראשית תודה רבה על התשובה.

שנית אאשמח אם הרב ישלח לי בדואר אלקטרוני את הנוסח המיוחד להפרשת תרו"מ- כך שניתן להפריש פעם אחת בשביל כל השבוע.( אני מקווה שהנוסח אחיד ולא לפי עדות המזרח או אשכנז ואם כן, אז אנחנו בבית מעדות המזרח)

תודה מראש

דנה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

לדנה שלום וברכה

יט) מי שיש לו גינה או פרדס והוא או בני ביתו רגילים ללקוט תמיד מעט ירקות או פירות לאכילה, וקשה להם להפריש תרומות ומעשרות מדי פעם, וחושש שלא יכשלו באיסור טבל, יכול לתקנם ולהפריש תרו"מ בתחלת השבוע לכל ימות השבוע בדרך זו. [אע"ג שמפסיד הברכה וגם מפריש שלא מן המוקף].
ישער כמות הפירות והירקות שלכל היותר עתידים להלקט במשך השבוע וילקט מיד שני פירות או שני ירקות מכל מין ומין אחד קטן ואחד גדול, (הקטן לתרומה גדולה והגדול לתרומת מעשר) הקטן יהיה בו מספר גודלי שומשמין קצת יותר מספר הלקיטות שיהיו במשך כל השבוע, והגדול יהיה בו לא פחות מכגודל אחד ממאה (1/100) מכל הכמות שיילקט במשך כל השבוע, ויזלף עליהן מים להכשירם לקבלת טומאה (כדי שיהיו טמאים ולא יצטרך אח"כ לשומרם בטהרה) ויניח שני הפירות הנ"ל לפניו, ויקח תחילה בידו הפרי או הירק הקטן ויאמר:
"כגודל שומשום מפרי זה שבידי סמוך לעוקצו יחול עליו שם תרומה גדולה על הפרי הגדול המונח לפני.
ואחר כך יאמר:
לאחר כל לקיטה ולקיטה של הפירות מפרדס זה או מגינה זו במשך השבוע יחול עליהם כל פעם לאחר גמר הלקיטה שם תרומה גדולה על שיעור כגודל שומשום הסמוך לחלק התרומה הקודמת בפרי הזה שבידי".

(וכשיש לו כמה מינים של פירות או ירקות יקח כנ"ל מכל מין ומין ויאמר בסוף הפרשה של תרומה גדולה, ושל מעשר ראשון, ושל תרומת מעשר, ושל מעשר שני או מעשר עני: (מכל מין על מינו").
אח"כ יניח את הפרי הקטן ויקח בידו הפרי הגדול הנ"ל ויאמר:
שיעור אחד ממאה ממה שעתיד להלקט בראשונה בתחלת שבוע זה, שהוא בצד ראשו של הפרי הזה שבידי עם עוד שיעור תשעה ממאה בעוקצם של הפירות שיילקטו בראשונה, יחול עליהם לאחר גמר הלקיטה שם מעשר ראשון, וכן יחול לאחר גמר כל לקיטה ולקיטה במשך השבוע על שיעורי תשעה ממאה סמוך לעוקצם של הפירות שנלקטו, עם שיעור אחד ממאה מהם שהוא מהפרי הזה שבידי סמוך לההפרשה הקודמת, שם מעשר ראשון. ואותו אחד ממאה שבפרי הזה שהוא מעשר ראשון יחול עליו מיד אחר חלות המעשר ראשון, שם תרומת מעשר על המעשר ראשון כסדר שאמרתי קודם. שיעור אחד מעשרה מהטבל של הפירות שיילקטו במשך השבוע, שהוא לצד ראשם של הפירות יהיה מעשר שני, (ואם זאת שנת מעשר עני יאמר מעשר עני) לאחר גמר כל לקיטה ולקיטה.
ופודה המעשר שני ואומר:
ויהא מחולל הוא וחומשו על פרוטה אחת מהמטבע שייחדתי לפדיון.
ואחר גמר ההפרשה יצניע את הפירות התלושים שקרא עליהם שם תרומה ותרומת מעשר במקום משומר, ולאחר סוף השבוע שורפם או קוברם).

מתוך ספר "כרם ציון השלם" - אוצר הלכות ארץ ישראל

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות