שאל את הרב

נאומו של ר''ה בבר אילן

חדשות כיפה הרב איתן זן-בר 14/06/09 21:11 כב בסיון התשסט

שאלה

(יום ראשון כב' סיוון)

שלום. אני כותבת מיד אחרי שסיימתי לשמוע את נאומו של נתניהו באונ' בר אילן.

התרשמתי מאוד לשמוע את תחילת דבריו,דברים של מנהיג יהודי אמיץ. אבל התאכזבתי (כמוך?) מהמשך דבריו לגבי ההסכמה למדינה פלסטינאית (אומנם עם הרבה תנאים אבל בכל זאת-יש הסכמה.)

לצד מדינת ישראל.

ברור היה לי שרבני הציבור לא מסכימים עם אפשרות זו,אבל פתאום התעוררה בי השאלה- מה האפשרות האחרת?

למה כ"כ הרבה אני שומעת על רבנים שלא מסכימים עם הנהגת הממשלה ודרכה,אבל רחוקים מלהציע הצעות מעשיות לפתרון, ז"א-

זה לא שאין מנהיגים רוחניים מציבורנו שמדברים על הדרך, ועל חזון של מדינה קדושה, ומתנגדים להצעות שנוגדות את תפיסת התורה,אך יחד עם זאת- אני לא שומעת איזה פתרון מעשי אחר הם מציעים, ז"א פיתרון שאינו רק רוחני עליון שעתיד להתבצע כשכולם יכירו במהות עמ"י וארץ ישראל, אלא פיתרון מעשי לימים אלו, פיתרון שירצה את הצדדים השונים,שלא יקומם עלינו את הציבור השמאלני,או את מדינות ערב והמערב,

כמובן שאין זה אומר שיש להתפשר על כל עיקרון של דרך התורה,אבל ברובד המעשי זה כן אומר שיש להכיר בשלבים השונים בדרך לגאולה שחייבת לכלול התחשבות בנתונים ובמצבו של עמ"י מבחינת תפיסת א"י והדרגתיות בדרך ההגשמה של עקרונות התורה.

אני אדייק-

איזה פיתרון מציעה דרך התורה לעניין הפלסטינאים? איזה פיתרון שייעשה כיום ייחשב לנכון ביותר? לגרש אותם?

איך באה לידי ביטוי כל המדיניות מימי יהושוע ששלח איגרות לעמים היושבים בארץ? ז"א-

יש אפשרות שישבו בתוכנו עמים נוספים מלבדנו (\מדינות נוספות) ? בהתחשב בכך שכיום לא יסכימו על עבדות ומס...

מקווה שהשאלות ברורות,

הנק' היא שקשה לי עם הטלת האשמה במנהיגינו כל הזמן בזמן שלא ברור לי איך היה נוהג אחד ממנהיגי ציבורנו בנושא מבלי לעורר עליו את זעם כולם...

תודה רבה.רבה.

תשובה

שלום
אין תפקיד הרבנים להציע הצעות פרקטיות , הגם שלא יהא לכך אוזן קשבת...ובאמת אי אפשר להתחמק לא לנו ולא לאנשי שלום עכשיו יש פתרון פוליטי משביע רצון שעונה על שאיפותינו הפוליטיות, כמובן שצריך למצוא וליצר את המציאות הפוליטית ואת הקרקע עליה יתבצע החזון שלנו היינו מדינה אחת לעם אחד וזה ע"י התיישבות צפופה בכל ארץ ישראל, אבל לבד יקשה עלינו לעמוד בזה אנו זקוקים למסה של שני מליון בני אדם ולבנתיים זכינו רק למימוש של 15 אחוזים מכך.
לכן : אנו פותחים פתח כפתחו של מחטואת השאר אנו מקווים שה' ברחמיו יעשה.
מי שלא מאמין אין לו סיכוי לאחוז בארץ ישראל, אך גם לברוח ממנה אי אפשר וכמו שאנו רואים במציאות שלא יהיה שלום לעולם עם הערבים יושבי הארץ וה' מציף אותם בשנאה חדשה כל פעם שאנו מנסים להתפייס איתם וכל פעם שנאתם הולכת ומתעצמת, אני זוכר עצמי כילד מסתובב לבדי במרכז קלקיליה בשעה שאבא עשה קניות ברחוב הסמוך ואז היה שיא הכיבוש, היום שאנו כמעט נתנו להם הכל, הם מוכנים לתלוש מאיתנו איברים בעודנו בחיים מתוך להט של שנאה תוהמית, אין זה יד ה' ? אפשר לברוח מיעודנו ?
הרי רק שוטה יכחיש שהכל פה כנגד היגיון, לכן השיטה ללכת באמונה ןה' יעשה הטוב בעיניו.
ברכה והצלחה

כתבות נוספות