שאל את הרב

מתיקות בתלמוד תורה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 30/01/17 20:41 ג בשבט התשעז

שאלה

שלום רב!

קוראים לי .... ואני בת 16. שמעתי המון פעמים על "מתיקות לימוד התורה" ועל כך שיש המון אנשים שמצליחים להנות מלימוד התורה, והבנתי שאני רוצה גם! אני גם רוצה להנות מללמוד את התורה ולא לבזבז את החיים שלי על לראות סרטים ולשחק בפלאפון (מה שאני עושה בינתיים). אני רוצה למצוא משמעות לחיים, ושמעתי (מתוך שיטוט בשו"תים) שלימוד תורה יכול מאוד לעזור.

אז רציתי לשאול:

א. איך נהנים מללמוד תורה?

ב. איך ניגשים בכלל ללימוד תורה? איך מתחילים ללמוד?

ג. מה כדאי ללמוד? (אשמח אם תמליץ לי על ספרים מסוימים).

ד. האם יש עוד דרכים למצוא משמעות לחיים ולא לבזבז אותם סתם?

בנוסף:

איך אני יכולה לשנות את דרך ההסתכלות שלי על עצמי (לחיובית יותר)? איך אני יכולה למצוא את הכשרונות שלי?

סליחה על השאלות הרבות ותודה רבה.

תשובה


שלום וברכה

איזו שאלה מקסימה.
הלוואי ונעסוק בשאלות מעין אלו ועוד ועוד.
מתיקות תלמוד תורה: תלמוד תורה מתוק בצורה שונה מאדם לאדם. שכן תלמוד תורה הוא מפגש בין האדם הלומד ובין התורה, וממילא כיוון שכל אדם שונה ומה שנחשב "מתוק" שונה מאדם לאדם – כך גם המתיקות שמוצאים בתורה. על כן, החקר הראשון שטוב שתעשי הוא מה גורם לך למתיקות: עומק אינטלקטואלי, בשורה רוחנית, עמדה מוסרית, חוויה רגשית וכדו' – ולאור זה תוכלי למצוא את הגיוון המיוחד שלך בתורה.
הדימוי הטוב ביותר להבין את תהליך חשיפת המתיקות הוא תהליך ההיכרות שלנו עם בו זוג. דמי את עצמך יוצאת לדייט: זה מתחיל כמובן בלהכיר את עצמי, שכן אין טעם של ממש להכיר מישהו בלי להכיר את עצמי קודם. בד בבד עם הענווה המחויבת – בפני אדם נפרשים גם התכונות המיוחדות לו, והדבר שבהם הוא מגשים את מהות חייו. תני אמון בעצמך, ביכולת שלך וברצון שלך, ומתוכם תחפשי את הדברים היותר גדולים של החיים.
לאחר מכן, מתחילים במפגש איתו, ומכירים אותו כפי שהוא מציג את עצמו – לומדים אותו, מקשיבים לו, שואלים אותו שאלות, חוקרים אותו וכדו'. ובתוך עצמנו אנחנו מנתחים את מה ששמענו, מנסים קודם כל להיות ה"דובר" שלו, ולשקף את מה שהוא אמר
לאחר מכן, מתחילים למצוא את ההתקשרות, את האינטראקציה, מה בדברים שלו פגש אותי, איזה עולם זה פתח בפניי וכדו'.
בדיוק כך לומדים תורה.
נסי:
קחי אפילו פסוק אחד לצורך תרגול ההיכרות, וקראי אותו, שאלי את הפסוק את כל השאלות שיש לך, נסי לענות את התשובות שיש בפסוק, ואולי לחשוב על דברים אחרים שלא ראית בפסוק עצמו וכדו'.
ולאחר מכן, שאלי את עצמך מה זה חידש לך, איפה מה שלמדת נגע בך, לאן את יכולה להוביל את הדברים וכדו'.
תוכלי לשוב עם המסקנות שלך על הדרך הזו לכאן – ולחפש עוד דרכים להמתקת הלימוד.

אינני יודע לומר לך מה כדאי ללמוד, כי (אם נמשיך בדימוי) כשם שבחיי ההיכרות יש בחור המתאים לך ולא מתאים לאחרת – כך גם בתורה "אין אדם לומד תורה אלא ממקום שלבו חפץ". אמנם, ההקבלה אינה מוחלטת, שכן יש בתורה דברים רבים שצריך לדעת גם אם אינם מתוקים לחיך הרוחני, אולם בסוג הלימוד שאת מבקשת – את עולם המיתוק – צריך להתאים לעצמך את מה שמחולל בך את השינוי. לאמתו של דבר, כל חלק בתורה הוא מתוק בצורתו המיוחדת, ובוודאי שאת תמצאי את מה שנכון לך.

הלימוד הוא אכן משהו מהותי מאוד מאוד בחיים. אולם הוא לא הדבר היחיד המעניק את המשמעות לחיים. גם עשיית צדקה וחסד, רדיפת צדק, בקשת שלום וכדו' – הם משימות גדולות לחיים, ומעניקים להם משמעות. אני מאמין כי לכל אחד יש את השליחות שלו, וככל שהוא מתקשר בדבר מה יותר, ופועל יותר טוב כדי להגשים אותו – כך הוא ממלא את המשמעות בחיים לתוכן.


כל טוב והרבה הרבה הצלחה

כתבות נוספות