שאל את הרב

משברי הלוחות - דבר תורה לצום י"ז בתמוז

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/07/16 03:15 טז בתמוז התשעו

שאלה

[י"ז בתמוז]

המשנה במסכת תענית אומרת:

"חמישה דברים רעים אירעו את אבותינו בשבעה עשר בתמוז:

[נשתברו הלוחות], ובטל התמיד, והובקעה העיר, ושרף אפוסטמוס את התורה, והעמיד צלם בהיכל".

מסביר [הרב אליעזר מלמד] ב"פניני הלכה" כי המשותף לחמשת הארועים הללו הוא שהם מהווים [התחלה של משבר הפוגע תחילה בשורש רוחני, ואם לא יטופל עלול לגרום לחורבן גמור]!

כך למשל, חטא העגל שגרם לשבירת הלוחות - לא הייתה בו כפירה גמורה, אלא עבודת ה' בדרך לא נכונה, קרי עבודה זרה.

אולם כיוון שהתחילו לחטוא בעבודה זרה, התדרדרו אחרי כן לכפירה גמורה בחטא המרגלים שכן החטא כוון כנגד המטרה שלשמה נוצר עם ישראל – [גילוי השכינה בעולם כולו מתוך ישיבתם בארץ ישראל].

[הרב אורי שרקי], באחד משיעוריו, מאיר פן דומה – לפיו הצד השווה בכל חמשת הארועים הקשים הללו הוא שהם מהווים [סדק במוחלט] – כלומר, [משבר בדבר הנראה נשגב ומושלם וקשה לתאר שיכול לחול בו משבר].

ממשיך הרב שרקי ומסביר כי שבירת הלוחות, מהווה "[בניין אב]" לכל השבירות הללו.

לכאורה, ניתן היה לצפות כי לא יתכן שלוחות האבן – שהנם "מעשה א-להים" יכולים בכלל להישבר! לפיכך, כנראה שניתן ללמוד משבירתם לקח ותובנות חשובות.

כאשר אנו חווים [משבר משמעותי], במיוחד משבר הקשור לדברים שבעינינו הנם יקרים וקדושים וקשה להעלות על הדעת שיכול להיות בהם פגם, הדבר עלול לגרום לספק באמונה.

באה התורה, ועל ידי שבירת הלוחות, מלמדת אותנו שאפילו הלוחות יכולים להישבר, ואדרבא – "[בזכות]" שבירת הלוחות הראשונים ניתנו הלוחות השניים והוסיפו יסודות חשובים לאמונת ישראל.

שכן – הלוחות הראשונים מכוונים כנגד הקדושה של התורה שבכתב ואילו הלוחות השניים כנד [התורה שבעל פה], וכמו שנאמר במסכת "גיטין" – "לא כרת הקב"ה ברית עם ישראל אלא על דברים שבעל פה".

נראה לעניות דעתי, כי שבירת הלוחות מהווה "בניין אב" לא לרק לשאר הדברים הקשים שקרו בי"ז בתמוז, אלא [למשברים באופן כללי].

ידועה אימרת חז"ל מהמשנה בברכות:

"חייב אדם לברך על הרעה כשם שהוא מברך על הטובה", ומה יש לברך? "ברוך דיין האמת".

מצד אחד, הקב"ה הוא דיין – הוא עושה עימנו את דין שהוא לפעמים קשה ובא לידי ביטוי במשברים הפוקדים אותנו.

אך מצד שני – בדין הזה יש אמת - קרי משמעות ותכלית.

ניתן ללמוד מכאן הוראה מעשית בד

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות