שאל את הרב

מצוות פורים

חדשות כיפה הרב דוד לוי 06/03/12 18:50 יב באדר התשעב

שאלה

בס"ד

שלום כבוד הרב!

יש לי כמה שאלות בנוגע לפורים, אשמח אם תענה לי עליהן.

1) ביום רביעי בערב אני הולך לבית כנסת שלי שאני רגיל ללכת אליו בשבתות וביום חמישי בבוקר הם מתחילים שם ב-5:30 אז אני אצטרך ללכת לבית כנסת אחר, אני מכיר בית כנסת שיש שם מניין ב-7:00. בבית כנסת שלי אני מכיר יותר את האנשים ובמיוחד את הגבאי, האם ניתן להעביר את הכספים למתנות לאביונים ואת משלוחי המנות לגבאי בבית הכנסת שלי ביום רביעי כדי שיעביר אותם בשמי ביום החג עצמו או כבר להביא את זה לאנשים מבית הכנסת שאני לא מכיר ביום חמישי בבוקר? אני יוצא ידי חובה בכך שמישהו שולח בשמי נכון?

2) כמה משלוחי מנות לכמה אנשים צריך לשלוח? האם ניתן לשלוח בעילום שם או חייב לרשום שם? האם יוצאים ידי חובה בשתי קופסאות שימורים (והאם חשוב שתי קופסאות מאותו סוג או שונות) בכל משלוח? צריך לשים את המנות בתוך קופסה עם ברכת חג שמח?

3) האם 5 ש"ח לכל עני זה מספיק כדי לצאת ידי חובה במצוות משלוח לאביונים? בשכונה שלי מנת פלאפל עולה 5 ש"ח.

4) יש הרבה דעות למחצית השקל, אני כבר לא יודע מה להביא, חלק אומרים 40 וחלק 20. ברוך השם לא חסר לי כסף לתת, אבל אתם יודעים במדוייק על פסיקה מוחלטת כמה כסף זה?

5) האם ניתן להביא כסף למתנות לאביונים/מחצית השקל מתוך כסף שקיבלתי מהסבתות שלי כמתנה ליום הולדת או מתוך כסף שעבדתי להרוויח אותו בעצמי? יש לי בארנק בערך 300 שקל שקיבלתי מתנה ליום הולדת.

6) האם ניתן לצאת ידי חובה סעודת פורים ללא יין, רק עם בשר ולחם? ועפ"י מה שהבנתי מקיימים אותה ביום פורים עצמו, נכון?

תודה מראש על התשובות

אבישי

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום לך

1. אתה יוצא ידי חובה של מתנות לאביונים במי שנותן אותם בשמך. אתה יכול להקדים ולתת לו לפני פורים או בליל פורים וכך אני נוהג בקהילתי.
יש בזה יתרון שזה ניתן בעילום שם

2.
משלוח מנות צריך לשלוח לאדם אחד שתי מנות.
יתכן ששתי קופסאות שימורים מאותו מין הם מנה אחת. מנה יכול להיות גם קרטון מיץ וכד´.
לא צריך לארוז אותם במיוחד אבל זה מוסיף חן והידור למצווה.
צריך לשלוח לחבר שיודע ממי קיבל, ולא בעילום שם.

3. בגילך ובמצבך 5 ש"ח לכל מתנה זה בסדר גמור.

4. מחצית השקל הוא מנהג ולא חובה.
הרמ"א, הפוסק לאשכנזים, כותב 3/2 חצי שקלים , דהיינו שקל וחצי.
הספרדים נוהגים לתת מחיר של כ 10 גרם כסף וזה בערך 40 ש"ח - תנהג כמו שנראה לך

5. אתה צריך לקיים מצוות אלו מכספך. הכסף שקיבלת מתנה מהסבתות שלך - הוא כספך לכל הדעות ואתה יכול לקיים בו מצוות אלו ואחרות.

6.סעודת פורים היא ביום עצמו.
נהוג לשתות יין ואם אינך יכול או אין זה מוצא חן בעיני הוריך - תוותר על כך ואם תוכל תשתה מיץ ענבים שברכתו בורא פרי הגפן - זכר למשתאות אסתר ואחשוורוש

בברכה פורים שמח דוד לוי
098987548

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות