שאל את הרב

מצוות התפילין- מבחינה היסטורית

חדשות כיפה צוות ישיבת פתח תקוה 11/01/07 11:52 כא בטבת התשסז

שאלה

שלום לכבוד הרב,

בתורה נכתב "וקשרתם לאות על ידיך והיו לטוטפת בין עינך.." מכאן נלמדה מצוות התפילין שאותן אני מניח מידי יום. הבעיה היא שאין הוכחות של ממש שאבותינו באמת פירשו כך את הפסוקים הנ"ל ובאמת הניחו תפילין. התפילין הקדומות ביותר שנמצאו הן מהמאה ה1 לספירה, והן שונות הן בצורתן והן בתוכן הפרשיות מאלו שיש בידינו.לא נמצאו תפילין קדומות יותר, ומעולם לא נמצאו תפילין מזמן המקרא לדוגמא.אין כל רמז בכל המקרא לשימוש בתפילין (בשונה ממצות אחרות בתורה) האם יתכן שזוהי מצווה שפורשה מחדש בידי חז"ל בסוף ימי הבית השני??

הקראים מפרשים את הפסוקים בצורה מופשטת וטוענים שפירוש המצווה היא "לשמור" את התורה בידים, ושים אותה תמיד "בין" העיניים, ולא לקשור קוביות שחורות על היד ועל הראש. הבנתי שגם הרשב"ם נוטה לדעת הקראות בעניין והוא כתב.."יהיה לך לזיכרון כאילו כתוב על ידיך כעניין שנאמר שמני כחותם על ליבך..", אשמח לשמוע את תשובת הרב בנושא

שמוליק

תשובה

שלום שמוליק.
הסוגיה שהעלית בהחלט מרתקת. ראשית לכל יש לומר בבירור: קיום המצוות שלנו לא תלוי בממצא אריכאולוגי. תורתנו תורת חיים, ואנו מקיימים מה שציוונו חכמי תורה שבעל פה. באופן תיאורטי, אם היו מוכיחים שבימי משה הניחו תפילן אחרת, לא היינו משנים ממנהגנו דבר. תורה שבעל פה היא ברת התפתחות, ואין לך אלא חכם שבימיך, ויש כח בידי חכמים לחדש ולשנות (לפרטים עיין בהלכות ממרים לרמב"ם פרק ב). משה רבינו ישב בשיעורו של ר"ע ולא הבין דבר.
לעצם הממצא. מדהים לראות איך שבהפרש של אלפיים שנה קיים בעמ"י אותו מודל של תפילין! ללא ספק הדבר ממחיש עד כמה יציבה ומדוייקת התורה שבע"פ. התפילין שנמצאו בקומראן דומות מאוד לתפילין שלנו, והשינויים הם זניחים: צורת הנחת הפרשיות בתוך התפילין, סדר הפרשיות, ונוכחותה של פרשיה נוספת: עשרת הדיברות. ייתכן שזה מצביע על כך שהתפילין הן של כת חיצונית ולא של ת"ח פרושים, שהרי כך מצינו במסכת ברכות (יב,א): "וקורין [במקדש] עשרת הדברות שמע והיה אם שמוע ויאמר אמת ויציב ועבודה וברכת כהנים. א"ר יהודה אמר שמואל אף בגבולין בקשו לקרות כן אלא שכבר בטלום מפני תרעומת המינין". היו כתות שהחשיבו את עשרת הדברות כיסוד התורה, אולי הם שמו אותן בתפיליהם.
התפילין כמשהו פיזי ולא וירטואלי נזכרות גם באגרת ארסטיאס, שמתוארכת לסביבות שנת 270 לפנה"ס, הרבה קודם לממצא ממערות קומראן: "ואף ציווה בדברים ברורים לקשור את האות סביב היד" (תרגום א. כהנא, עמ´ מט).
עוד הרבה קודם לקראים היו ערעורים שונים ומשונים על מצוות התפילין, כחלק מהמאבק על אמיתות תושב"ע, הד לזה אנו מוצאים במשנה במגילה (ד,ח): "נתנה [את התפילה] על מצחו או על פס ידו - הרי זו דרך המינות".
כמובן שלא נמצאו הרבה תפילין, כפי שלא נמצאו הרבה מגילות. קלף הוא חומר אורגני שדרכו להתפרק לגמרי בטווח שנים כזה גדול, ואוצרות קומראן מצדה ומערות בר כוכבא הם תופעה נדירה בזכות מזג האויר היבש של איזור ים המלח.
ולסיום, חס וחלילה ליחס לרשב"ם פירוש הנוטה לקראות. הרשב"ם הוא מפשטני המקרא, ולעתים פירושו חסר מחוייבות הלכתית. כלומר, בפירוש הפשט הוא אומר משהו אחד, אך בלימוד ההלכה הוא מורה כגדולי חכמינו בכל הדורות, ויש לדבר דוגמאות, גם אצלו וגם אצל ההולכים בדרכו כמו למשל ר' יוסף בכור שור, חפש ותמצא.
שבת שלום
ידידיה

כתבות נוספות