שאל את הרב

מצה ח''י רגעים

חדשות כיפה הרב אפי קיציס 11/03/07 10:36 כא באדר התשסז

שאלה

לכבוד הרב שלום,

בכל שנה אני מגלה במצות לפסח מעבר לקטלוג של "מצה רגילה" ו"מצה שמורה"- "מצה ח"י רגעים" קמח מצה זו.

העלות של מצות אלו היא בין מצה רגילה למצה שמורה.

מה דין מצה זו- רגילה או שמורה?

תודה מראש

תשובה

לשואל שלום רב.
יש כאן כמה מושגים.
מצה שמורה. חז"ל למדו מהפסוק "ושמרתם את המצות" שבפסח חייבים לאכול מצה שמורה. ויש בענין דעות שונות. והמקובל הוא שרק בלילה הראשון יש חיוב של מצה שמורה. ויש נוהגים כל הפסח. מה זה מצה שמורה? זו מצה ששמרו עליה מפני חימוץ כבר משעת הקצירה. כלומר הקפידו ושמרו שמשלב הקצירה ואילך, לא יגיעו גרגרי החיטה ואח"כ הקמח לידי מגע עם מים, על מנת שלא יהיה חמץ. (ולכן מחירה יקר יותר).
ויש ענין אחר של "חי רגעים". חז"ל לימדו אותנו שהזמן שלוקח לבצק שמונח עד שיהיה חמץ הוא 18 דקות. לכן צריכה אפיית כל מצה מרגע נתינת המים בקמח עד גמר האפיה להיות פחות מ-18 דקות. אפיית המצות מתבצעת במכונה על סרט נע, כך שמרגע תחילת הלישה עד שהמצה המוכנה יוצאת מהמכונה, לא עוברים 18 דקות. אבל המכונה ממשיכה לעבוד באופן רצוף.
יש חוששים שמא נדבקו חתיכות בצק קטנות בחריצים ובסדקים, ופירורים אלה נשארים במכונה יותר מ-18 דקות ועלולים להפוך הכל לחמץ. אמנם להלכה איננו חוששים לזה, וגם על מצות רגילות יש כשרות, אבל יש שמקפידים לעצור כל 18 דקות את המכונה ולנקות אותה, כך שגם אם נשארו פיורים אנו מסירים אותם לפני שיחמיצו. זה מצות חי רגעים. ויש מצות חי רגעים שהם מצה שמורה ויש שהם מצה רגילה.
בברכה
אפי קיציס

כתבות נוספות