שאל את הרב

מעט ספקות בהשגחה

חדשות כיפה צוות ישיבת צפת 24/07/07 21:28 ט באב התשסז

שאלה

שלום רב,

בזמן האחרון(חצי שנה) התחלתי ממש להאמין שיש אלוקים שם למעלה, זה בא לי מתוך הבנה שלא במקרה אנחנו פה, ושחייב להיות מתכנן חכם במיוחד שאחראי על כל היקום המתוחכם הזה, עולות לי הרבה מחשבות על אופיו של האל, האם זה אותו אל כפי שמתואר בתנ''ך או שאולי הוא בעל הנהגה שונה, האם קיימת השגחה פרטית והאם האל מתערב בחיי אדם או לא, ועוד שאלות דומות מסוג זה.

אחד הדברים שגורמים לי לחשוב על הנהגתו של האל זה הדבר מהסוג הבא:

מדי פעם יוצא לי לשמוע על ניסים שקורים כמו אנשים שניצלים ממוות בשנייה האחרונה, או אנשים שנרפאו ממחלה קשה, ואז הם אומרים: ''אני מודה לאלוקים על כל מה שהוא עשה למעני'', או משפטים בנוסח דומה, ומה שאני שואל זה האם באמת אלוקים מתערב באופן ישיר? הרי אם אלוקים באמת התערב והציל אנשים מאסונות, אז מדוע הוא מכניס אותם מלכתחילה למצב כזה?

מדוע אני אומר את זה, יוצא לי לראות הרבה תכניות על אסונות טבע, ושם מראים איך מפולת אחת הרגה 100,000 איש בכמה דקות, או שטפונות איומים שהרגו גם מאות אלפי אנשים ועוד עשרות אלפי אסונות גרועים אף יותר מדי יום שפוקדים את הכדור, ואני שואל מהי המטרה של אלוקים בזה?

אולי הוא פשוט נותן לנו להתמודד לבד?

אולי הוא רק צופה בנו? ומהי בעצם הדרך שבה מנהיג האלוקים את העולם?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום!

שאלתך היא מהשאלות הקשות ביותר בתחום האמוני של היהדות.
גדולי הדורות התחבטו בה, ולעיתים מסקנותיהם שונות מעט זו מזו.

עם זאת ישנם כמה קווי יסוד.
כדי להבינם על בוריים אמליץ לך בחום לקרוא את ספר הכוזרי לר' יהודה הלוי.

בתמציתיות אענה שהקב"ה משגיח על כל אדם ישירות. "השגחה פרטית"- כשמה כן היא.
דבר נוסף הקיים בעולם הוא "בחירה חופשית", כלומר- בתוך מסגרת הקביעה האלוקית מה יהיה מסלולו של האדם ושל העולם יש לאדם טווח של בחירה חופשית בקשר לעתידו.
לגבי הטווח עצמו נחלקו חז"ל- האם מדובר בכל חלקי החיים או שמא רק ביראת שמים (הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים...).

הדבר אשר עליו אין מחלוקות הוא שאין אנו יכולים להבין את מהלכיו של הקב"ה.

לעיתים אדם יכול לראות במקום שנעשה לו נס שהציל אותו, לעיתים רק כעבור שנים אדם רואה שהתערבות מלמעלה ("יד הגורל?!") סייעה לו מאוד, לעיתים אפשר לראות רק בראי ההסטוריה איך דבר מסוים אשר לא היה תלוי ביד אדם שינה את פני ההסטוריה לחיוב, ולעיתים אנחנו לא מבינים בכלל.

וכאן נכנסת האמונה ש"כל מה שעושה ה' טוב הוא עושה".

אמונה- מכיון שלא תמיד אפשר להוכיח דבר זה, אך אנחנו לא מפסיקים להאמין שגם הדברים שנראים לנו חמורים ביתר הם לטובה ואנחנו פשוט קטנים מלהבין מהלכים אלוקיים.

בברכה,

עמיחי ונועה,
צוות ישיבת צפת.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות