שאל את הרב

מספר שאלות...

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 15/12/08 12:07 יח בכסלו התשסט

שאלה

שלום לכבוד הרב,

ברשותך, יש לי מספר שאלות, ואודה לך מאוד אם תוכל לענות על כולן.

נטילת ידיים:

1. באיזה מסוגי נטילות היידים (שחרית\תפילה\שרותים\לחם) יש חובה בכלי?

2. מה עושים כשאין כלי? (לפתוח ולסגור את הברז בדומה לנטילת כל יד? האם אפשר לעשות כך גם ב"קולר"?)

3. כמה פעמים על כל יד בכל אחד מהסוגים?

תפילה:

1. לעיתים אני קם בבוקר דיי מאוחר (עצלנות\לילה קצר) ואני לא יודע לקבוע האם עבר זמן תפילה\ק"ש. האם יש שיטה חישובית לדעת מתי עובר הזמן, או שאני חייב להשיג לוח שיש בו את השעות האלה? (איפה ניתן להשיג?)

2. מאז ומעולם כאשר קמתי מאוחר (גם אחרי 9:30)התפללתי את התפילה כסדרה, גם מתוך ידיעה שיתכן שעבר זמן תפילה\ק"ש, ולו רק כדי לא לשבור את השגרה של *תפילה מלאה בבוקר*. אני יודע שאם אצטרך לשנות את הסדר\לא להתפלל חלקים מסויימים\להניח תפילין במנחה ולא בשחרית, זה עלול לגרום לי לחפף, ולחפש מציאויות שבהם "אאלץ" לשנות. האם במקרה שלי נכון לנהוג כפי שנהגתי עד היום?

3. לעיתים אני נתקל בסיטואציה שיש לי זמן מסוים (ומאוד מוגבל) להתפלל, אך באותן דקות אין באפשרותי להניח תפילין. האם אני יכול להתפלל עד ישתבח (כולל) ורק אז להניח תפילין? אם כן, באיזה אופן? כלומר מה לגבי לשם ייחוד, הברכות והפרשיות 'קדש לי' 'והיה כי יביאך'?

אם לא שם (אחרי ישתבח), אז איפה כן?

לשון הרע לשם שידוך:

אני מכיר מישהי שיצאה עם בחור מסוים תקופה משמעותית, והקשר הסתיים עקב חוסר יציבותו של הבחור.

אני מכיר מישהי אחרת שבהזדמנות ראתה את הבחור והוא מצא חן בעניה.

בתור מי שמכיר את שתיהן, נתבקשתי ע"י המעוניינת לשאול את הקודמת פרטים טכניים על הבחור. האם אני יכול (או אפילו צריך) לספר לבחורה המעוניינת על חוסר יציבותו של הבחור? או לתת לה לגלות את זה לבד, תוך סיכוי סביר שהיא תיפגע ממנו?

סליחה על האורך,

ותודה מראש!

שנשמע רק בשורות טובות!

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה

א. בכל הנטילות יש חובה בכלי, כי יש צורך שהדבר יהיה בכוח גברא. אם אין כלי, עושים את הדבר הקרוב ביותר לכלי. יש עדיפות לברז שפותחים וסוגרים. קולר אפשרי רק בשעת הדחק גדולה מאוד, כיוון שהבעיה אינה רק העובדה שזה כלי אלא העובדה שכלל לא מדובר בשפיכת מים. מה שנכון לעשות בקולר הוא למצוא כלי ולמלא אותו מהקולר, ואז ליטול ידיים. אין הבדל במספר הפעמים בין הסוגים השונים.
ב. קודם כל – כמובן – קמים מוקדם. צריך לוח, כי החישוב מורכב מאוד, ועד שתחשב יעבור הזמן. לגבי סדר התפילה: הדבר הנכון לעשות הוא קודם כל לומר קריאת שמע שהיא מדאורייתא והיא צריכה להיות בזמנה, ואז להתפלל כסדר. אין להניח תפילין דווקא במנחה אלא בדרך בה אתה נוהג. בוודאי שניתן להתפלל עד ישתבח בלי תפילין, ואז להניח תפילין רק עם הברכות ולא עם כל התוספות. זה לא לכתחילה, אולם זה הדבר הנכון לעשות בשעת הדחק.
ג. אתה לא רשאי לדבר על הבחור, אלא חייב. ברם, הדבר צריך להיעשות לאור הכללים של ה"חפץ חיים" בכלל עשירי של ספר שמירת הלשון, ובעין טובה. הדרך הנכונה לעשות זאת הוא לא לספר את הדברים כעובדות או כהכרעות, אלא לומר לבחורה כי ההתרשמות הסובייקטיבית שלך היא שהבחור לא יציב, ועל כן היא צריכה לבדוק את הדבר אך לא לסמוך עליך.

כל טוב


👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות