שאל את הרב

מסורבת גט ואשה עגונה

חדשות כיפה הרב דוד צוקרמן 19/04/07 15:27 א באייר התשסז

שאלה

שלום, שמי צילה.

אני לומדת באונברסיטה העברית ובאחת ההפסקות יצא לי לשוחח עם אחד מהסטודנטים החילוניים על נושא אשה עגונה ואשה מסורבת גט.

כיוון שאינני בקיאה בכל ההלכות הנוגעות לנושא זה, רציתי לשאול מספר שאלות:

א' מהו ההבדל בין אשה מסורבת גט לבין אשה עגונה?

ב' האם אשה עגונה באיזשהו שלב יכולה להנשא בשנית, ואם כן מהם התנאים לכך?

ג' האם ניתן לכפות על גבר המסרב לתת גט - שיתן, ואם כן - איך?

ד' האם אשה שבעלה ברח לארץ זרה נחשבת עגונה או מסורבת גט?

תודה מראש,

צילה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

כל מושג לפי משמעותו.
מסורבת גט היא אשה שמעוניינת לקבל גט מבעלה והוא מסרב לתת לה.
עגונה זה מלשון עוגן. אשה עגונה היא אשה נשואה המנותקת מבעלה מכל סיבה שהיא, ולאו דווקא בגלל סירוב מצידו לתת גט. כגון: נעדר או שבוי ל"ע, או שהיא מעוניינת בגט והוא מסרב לתת לה. גם היא במצב עגינות.
אשה נשואה אינה יכולה להנשא שנית.
האפשרות היחידה לאשה נשואה להנשא למישהו אחר היא אך ורק אם וכאשר היא תפסיק להיות נשואה, וזה באחת משתי אפשרויות: נתאלמנה או נתגרשה.
מה שעושים במקרה של עגינות מבררים מה עלה בגורלו של הבעל. אם יש עדות לכך שהוא אינו בין החיים, עדות שההלכה מקבלת אותה, מתירים אותה מעגינותה (בית דין צריך לפסוק לאחר שבדק ודרש וחקר את העניין והוא, בית הדין, ראוי לפסוק בדבר חמור זה).
אם מוצאים את הבעל ומסתבר שהוא הסתלק ואינו מעוניין לתת גט, מנסים להביאו למוכנות לתת גט. בשלבים ראשונים בדרכי שכנוע, ואם הוא מתעקש, אז אפשר בכפיה.
כאן מגיעים לבעיה עדינה בתקופתנו.
בתקופות קודמות הכפיה היתה הלקאה. הסבירות היא שאדם "ישתכנע" לתת גט עוד לפני שספג אפילו מכה אחת, ואולי הוא עקשן גדול ובכל זאת יספוג מכה - אז כבר קרוב לודאי שיסכים.
בימינו החוק במדינה אינו מאפשר להלקות כי זו ענישה "לא נאורה". (כנראה שיותר "נאור" שהאשה תשאר עגונה...). הכפיה הנהוגה היום (כמובן אחרי נסיונות שכנוע) היא מאסר.
בתי דין היום משקיעים מאמץ רב וכסף רב על מנת לפתור בעיות עגינות, או בדרך של חקירות היכולות לאמת את מותו של הבעל או על ידי איתורו גם בקצוות תבל ומסע שכנוע שיתן גט.
וה' ירחם.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות