שאל את הרב

מלגה

חדשות כיפה הרב דוד לוי 03/10/10 09:44 כה בתשרי התשעא

שאלה

שלום. אנו זוג צעיר והתגוררנו במשך השנה האחרונה ביישוב במרכז (למשך שנה) עברנו זה עתה לירושלים. גרנו ביישוב משיקולי נוחות (קירבה ללימודים)וכבר מתחילת השנה חשבנו לעבור לירושלים בסוף השנה. בסביבות פסח הציג היישוב אפשרות לסטודנטים תושביו להגיש בקשה למלגה לשנת הלימודים תש"ע. בשלב זה כבר החלטנו לעבור לירושלים אך בכל זאת הגשנו בקשה, שכן עדיין נחשבנו תושבי היישוב, בטפסים היה סעיף שהתייחס לתרומה לקהילה (מה שמעלה את סכום המלגה)לא ציינו תרומה שכזו שכן לא היינו מעורבים חברתית ביישוב.לא היה כל סעיף המתייחס לתכניות הסטודנט להישארות ביישוב. לאחרונה הודיעו לנו כי זכינו למלגה (המממנת לנו 15-20 אחוז מהלימודים של שנה שעברה) בטקס החלוקה המסר של הנואמים היה עידוד הצעירים ביישוב ("ללא דור צעיר ביישוב אין לו עתיד" וכדומה) והעזרה במימון לצורך פינוי הזמן לתרומה לקהילה. בזמן הטקס עוד נחשבנו תושבי היישוב אך כבר היינו במעברי דירה כך שחשנו לא בנוח. לכאורה היינו סטודנטים תושבי היישוב בזמן הבקשה והמלגה היא רטרואקטיבית, נציין גם שהכספים הם כספי ממשלה-זהו מענק כספי שניתן ליישוב.(אפשר אולי לתלות את הקבלה בסיכוי שבזמן הבקשה היה עוד סיכוי שנישאר כי עוד לא מצאנו דירה בירושלים? אם כי כבר החלטנו לעזוב..)הצ'קים אצלנו אך טרם הפקדנו אותם, נשמח להכוונה. לסיום - במידה ונשתמש בה, האם עלינו להפריש מעשר ממלגה זו? תודה רבה.

תשובה

שלום לכם,

קשה מאד להכריע בדיני ממונות בלי לשמוע את כל הצדדים.

נראה שמלגה זו ניתנת לשנת הלימודים תשע"א ולכן אינכם זכאים לקבל אותה. מטרתה, כפי שהוצגה על ידכם, לעודד את הצעירים להשאר בישוב. בצדק הרגשתם שלא בנוח ואולי הייתם צריכים לומר זאת לפני הטכס ולפני לקבל אותה.

למעשה -
תבררו אצל גורם מוסמך בישוב או במועצה האזורית האם אתה זכאיים לקחת את הכסף. (נראה שלא ולכן תקפידו לברר היטב עם גורם מוסמך).

אם יאמר לכם שאתם זכאים או שאין דרך להשיב את הכסף ולתתו לתלמידים אחרים במועצה, - אז תפנו לרב הישוב (ואם אין אז לרב האזורי) ותשאלו אותו כיצד אתם יכולים לפצות את הישוב על עזיבתכם כמו אולי שיעור קבוע או חונכות או כל מיני דברים אחרים בהם אתם תתרמו לקהילה לא פחות מאשר הייתם תורמים בעצם השארותכם.


בברכה ושנת לימודים מוצלחת
דוד לוי
098987548

כתבות נוספות