שאל את הרב

מלאכת קוצר-שאלה.

חדשות כיפה הרב חיים בריסק 27/12/11 12:09 א בטבת התשעב

שאלה

האם מותר לשחק בשבת בכדור על דשא-משום מלאכת קוצר?

תודה רבה!!

אלישבע.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה!

נתחיל משאלה האם מותר לשחק בשבת בכדור באופן כללי.

מדברי שולחן ערוך עולה שכדור בשבת הינו מוקצה ואסור לטלטלו. ברם, הרמ"א פסק שכדור אינו מוקצה. ולמעשה, במיוחד כאשר אנו מדברים על כדורים של ימינו, הפסיקה המקובלת היא שהכדור אינו מוקצה.

אך בתלמוד ירושלמי מבואר שטור שמעון חרבה בגלל ששחקו שם בכדור בשבת. מה הכוונה? למה? התשובה לכך אנו מוציאים בדברי הפוסקים שמשחק בכדור בשבת, אע"פ שאינו מלאכה כלשהי, הינו ביזוי קדושת השבת והתנהגות שאינה תואמת למהותו של יום הקדוש שעיקרו עיסוק בדברים שבקדושה ולא בדברים בטלים.
לכן למעשה, אדם מבוגר (הכוונה היא למישהו שמעל גיל בר מצווה ולא מוגדר כקטן) לא ישחק בכדור בשבת, אך לקטנים ניתן להתיר לשחק.

ועכשיו נדון האם מותר לקטן לשחק על הדשא. צריך לזכור שאנו מחויבים להפריש קטן מאיסורים, לכן, אע"פ והקטן לא מחויב בינתיים במצוות, האיסור תקף גם לגביו. וכאן יש בעיה. כיוון ובריצה על הדשא יש פסיק רישא של תלישת דשא ומדובר על מלאכה דאורייתא, ישנו איסור לשחק על הדשא. לכן גם לקטן אסור לשחק עם הכדור על הדשא.


בברכה,

חיים בריסק

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות